اخبارافغانستانجهان

واکنش‌ها به تداوم حملات علیه شیعیان هزاره در افغانستان

شیعیان و هزاره‌های افغانستان یکبار دیگر هنگام ادای نماز و در مسجد هدف حمله تروریستی قرار گرفته و ده ها نفر شهید و زخمی دادند. این حمله تروریستی که روز جمعه 21 مهر، هنگام ادای نماز جمعه در استان بغلان افغانستان رخ داد، حدود40 تن شهید و 60 نفر دیگر زخمی شده اند. این حمله که مسئولیت آن را گروه تندرو سنی داعش برعهده گرفته، با واکنش‌هایی در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است.

شیعیان و هزاره‌های افغانستان طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از تسلط دوباره گروه طالبان در این کشور، به انواع مختلف مورد حملات هدفمند و کشتار جمعی قرار گرفته اند. در تازه ترین مورد، روز جمعه، 21 مهر، ده‌ها تن از شیعیان که برای ادای نماز جمعه در مسجد امام زمان در استان بغلان گردهم آمده بودند، هدف حمله تروریستی قرار گرفتند.

مسجد امام زمان که در شهر پلخمری مرکز استان بغلان موقعیت دارد، یکی از بزرگترین مساجد شیعیان در این استان به شمار می رود و همه روزه صدها نفر از شیعیان برای ادای نماز به این مسجد می آیند.

دیروز به مناسبت روز جمعه که معمولا در افغانستان رخصتی عمومی است، افراد بیشتری برای ادای «نماز جمعه» به این مسجد آمده بودند. تصاویری منتشر شده از این حمله در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که بخش های مختلف از این مسجد را خون گرفته و اجساد زیادی روی زمین افتاده بودند.

با توجه به این تصاویر، احتمال اینکه شمار قربانیان این حمله بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد، وجود دارد. گروه طالبان در ادامه سانسور رسانه ای، روز جمعه هم مانع حضور خبرنگاران به محل رویداد شده و مانع نشر گزارش‌های این انفجار شدند.

این گروه آمار جان باختگان را هفت تن و زخمی ها را 17 تن اعلام کرده اند، اما منابع معتبر خبری و گواهان رویداد گفته اند که تعداد شهداء نزدیک به 40 تن و زخمی ها نیز به 60 تن می‌رسد. گروه تندرو سنی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته است که مهاجم انتحاری این گروه، نمازگزاران شیعه را در این مسجد هدف قرار داده است.

حمله به نمازگزاران شیعیان در بغلان، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است و انتقادات گسترده ای را نیز از طالبان به وجود آورده است. شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان می گویند که آنان به دلیل تعلقات قومی و مذهبی شان هدف چنین حملات قرار می گیرند و این حملات در واقع تداوم «حملات هدفمند» و «تاریخی» علیه آنان است.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، ضمن محکوم کردن این حمله، خواستار «پیشگیری، حفاظت و پاسخگویی برای حمله به جمعیت شیعیان افغانستان» شده است.

یوناما نمایندگی سازمان ملل در افغانستان هم در واکنش به این حمله علیه شیعیان هزاره در بغلان گفته که در مورد آن تحقیق می‌کنند. حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است که حمله به نمازگزاران «یک عمل تروریستی و در مخالفت با اصول و ارزش‌های اسلامی و انسانی» قرار دارد

برخی از شخصیت‌ها دیگر و جریان‌های سیاسی افغانستان هم، وقوع حمله تروریستی علیه نماز گزاران در استان بغلان را، ادامه پاکسازی قومی و تداوم نسل کشی هزاره‌ها دانسته اند. گفتنی است پیش از این هم شیعیان و هزاره‌های افغانستان در مساجد، اماکن عمومی، مراکز آموزشی و شفاخانه‌ها هدف حملات هدفمند قرار گرفته است.

سال گذشته حمله‌ی انتحاری به یک آموزشگاه در غرب کابل، اعتراضات جهانی را در پی داشت. معترضان حملات علیه‌ شیعیان و هزاره‌ها را مصداق نسل‌کشی می‌دانستند و خواستار به رسمیت‌ شناختن آن بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا