اخبارافغانستانجهان

روز جهانی دختر و درخواست دختران افغانستان برای بازگشایی مراکز آموزشی

هم‌زمان با تجلیل از روز جهانی دختر، برخی دختران دانش‌آموز و دانشجو در افغانستان بار دیگر از طالبان خواسته ‌اند تا درب مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی آنان بازگشایی کند.

سازمان صلح امریکا و نهادهای جهانی نیز از اوضاع دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان تامین حقوق دختران در این کشور شده ‌اند.

از سوی دیگر، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان، با اشاره به استدلال طالبان در خصوص سیاست این گروه در قبال آموزش زنان و دختران می‌گوید که «توجیهات و بهانه‌های» طالبان در داخل افغانستان،‌ منطقه و جهان رد شده است.

او تاکید کرده که سیاست‌های سختگیرانه‌ی طالبان، الگوی خطرناکی را معرفی می‌کند که ممکن است دیگران نیز از آن الگوبرداری کنند و این الگو می‌تواند حقوق زنان و دختران را در همه جا به خطر اندازد.

روز جهانی دختر در حالی در افغانستان فرا رسیده است که دختران بالاتر از کلاس ششم، اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند و دانشگاه‌ها نیز به روی آنان مسدود است.

منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در اداره های دولتی به جز چند بخش معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی از جمله دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها، بخشی از محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان علیه زنان و دختران افغانستانی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا