اخبارافغانستانجهان

ابعاد و گستردگی زلزله مرگبار افغانستان

پس از گذشت چهار روز از زمین‌لرزه مرگبار هرات در غرب افغانستان، اجساد زیادی هنوز زیر آوارها گیرمانده اند. گفته می‌شود دیروز هم سه پس لرزه بخش‌هایی از استان هرات را تکان داده است. با این حال؛ خانواده‌های قربانیان از کُندی و عدم هماهنگی عملیات جست‌وجو و امدادرسانی شکایت دارند.

با آنکه از وقوع زمین‌لرزه مرگبار اخیر در استان هرات در غرب افغانستان چهار روز می‌گذرد، منابع محلی می‌گویند هنوز هم شمار زیادی از قربانیان زیر آوارها گیرمانده اند.

 این منطقه دیروز هم شاهد سه پس لرزه نسبتا قدرتمند بود اما تلفاتی در پی نداشته است. با گذشت چهار روز از این فاجعه بشری، طالبان هنوز موفق نشده آمار دقیق از جان باختگان و آسیب دیدگان این رویداد ارایه کنند. بر اساس آخرین آماری که وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طالبان اعلام کرده، چهار هزار نفر در این زمین لرزه مرگبار کشته و زخمی شده اند.

این وزارت شمار کشته ها و زخمی ها را از هم تفکیک نکرده است. طالبان می گویند که بر اثر این زمین‌لرزه در 20 روستا، یک هزار و 983 خانه کاملا ویران شده است. با این حال؛ شماری از کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد به این رویداد واکنش نشان داده و اعلام همکاری نموده اند.  انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز همدردی به آسیب ‌دیده‌های زمین‌لرزه افغانستان گفته است که سازمان ملل و شریکان ‌اش کمک‌های اظطراری را برای زلزله ‌زده‌ها در این کشور ارایه می‌کنند. فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد هم که دیروز از مناطق زلزله زده بازدید کرده آن را یک «فاجعه عظیم» توصیف کرده است و گفته است که این زمین لرزه هم جان انسان ها را گرفته است و هم خانه های آنها را ویران کرده است.

همزمان؛ رییس بخش کمک‌های فوری سازمان جهانی بهداشت در افغانستان گفته است که دو سوم قربانیان زمین‌لرزه‌های هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که با جراحات شدید در شفاخانه‌ها بستری شده‌ اند. او همچنان هشدار داده که تامین مالی عملیات‌های بشردوستانه همچنان حیاتی بوده و توجه جهانی و کمک‌های مالی از افغانستان دور شده است. مسئولان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هم، نیازهای  بشری در مناطق زلزله زده را گسترده خوانده و در مورد وضعیت کودکان آواره ابراز نگرانی کرده است.

مسئول ارتباطات یونیسیف در افغانستان با اشاره به پیامدهای این زمین لرزه گفته است که آنها نگران عدم دسترسی کودکان به نیاز اولیه، از جمله آب آشامیدنی بهداشتی هستند.

زمین‌لرزه مرگبار در هرات زمانی به وقوع پیوسته که افغانستان دچار بحران شدید بشری است و نزدیک به 30 میلیون نفر در این کشور نیازمند کمک های بشردوستانه است. از سوی دیگر، میزان کمک های بشردوستانه به افغانستان به شدت کاهش یافته و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 15 میلیون نفر نمی دانند که وعده غذایی بعدی خود را چگونه تأمین کنند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم با اشاره به وضعیت آوارگان و افراد بی سرپناه، اعلام کرده که در مناطق زلزله زده  استان هرات، در غرب افغانستان، نیازها بسیار زیاد است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا