اخبارافغانستانایرانجهان

مطالبات مردمی برای اخراج پناهجویان از ایران و اعتراض فعالان سیاسی اجتماعی افغانستان نسبت به مهاجر ستیزی

نحوه‌ی حضور مهاجران افغانستانی در ایران ، با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده و موافقان و مخالفان این موضوع ، دیدگاه‌های خود را در این باره مطرح کرده‌اند.

گروهی از «فعالان مدنی، سیاسی و اجتماعی افغانستانی مقیم ایران و خارج از آن» خواستار توقف «مهاجرستیزی» و رفتار «مناسب» با مهاجران افغانستان در این کشور شده ‌اند.

گفتنی است که در هفته‌های اخیر موجی از «مهاجرستیزی» علیه مهاجران افغانستان در ایران راه ‌اندازی شده است و مهاجران در شهرهای مختلف، از سوی برخی شهروندان آن کشور مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ اند ، و البته مواردی هم مبنی بر ضرب و شتم ایرانی ها توسط مهاجران افغانستانی گزارش شده است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی با راه‌اندازی کمپین‌هایی ضمن بررسی اوضاع اقتصادی و معیشتی در ایران خواهان اخراج پناهجویان از این کشور شدند درحالیکه فعالان افغانستانی از رفتار ایرانی‌ها با مهاجران گله‌مند هستند.

لازم به ذکر است که بیش از هشت میلیون ایرانی مهاجر در دیگر کشورها زندگی می کنند ، بر اساس آمارهای مختلف ، حدود دو میلیون ایرانی در آمریکا ، دو میلیون نفر در کشورهای مختلف اروپایی ، حدود پانصد هزار نفر در استرالیا و اقیانوسیه ، حدود پانصد هزار در کشورهای عربی و آفریقایی ، و هم چنین کشورهای دیگر دنیا به عنوان مهاجر زندگی می کنند.

بر اساس کنوانسیون های معتبر بین المللی ، حقوق مهاجران به رسمیت شناخته شده ، و در صورت پناهندگی ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، از حقوق آنان دفاع می کند.

در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی نیز ، حقوق قانونی ویژه ای برای مهاجران و پناه جویان به رسمیت شناخته شده است و مردم و دستگاه های اجرایی کشورها به رعایت آن قوانین توصیه شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا