اخبارافغانستانجهان

زمین‌لرزه‌ی فاجعه بار در غرب افغانستان

آمار تلفات و خسارات زمین‌لرزه فاجعه‌بار روز شنبه در استان هرات افغانستان در حال افزایش است. بر اساس آخرین آمارها، حدود 2500 تن جان باخته و نزدیک به ده هزار نفر دیگر زخمی شده اند. منابع محلی گفته اند ممکن است آمارها از این نیز بیشتر شود. همزمان، ساکنان هرات و بازماندگان قربانیان، از عدم رسیدگی و بی توجهی مقامات مسئول شکایت دارند.

استان هرات در غرب افغانستان، روزشنبه، 15 مهر، زلزله قدرت‌مندی را پشت سر گذاشت. در نتیجه این زلزله و پس‌لرزه‌های متواتر آن، تا کنون دستکم 2500 تن جان باخته و حدود 10 هزار تن دیگر زخمی شده ‌اند. منابع محلی، تلفات و خسارات این حادثه را تکان‌دهنده گزارش داده و تاکید دارند که آمار در حال تغییر است.

نوارهای تصویری نیز نشان می‌دهد که برخی از روستاها به‌ گونه کامل از بین رفته و سنگ‌های بزرگ به جاده‌های کوهستانی فروریخته است. منابع گفتند که شمار زیادی از ساکنان هرات و برخی از شهرستان‌ها شب گذشته به ‌دلیل نگرانی در کنار جاده‌ها خوابیده‌ و هنوز از شوک زلزله بیرون نشده ‌اند.

دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز تخریب کامل 465 خانه و آسیب دیدن 135 خانه دیگر تأیید کرده است. گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد که بر اثر این زمین لرزه، تا اکنون چهار هزار و 200 نفر آواره شده اند که حدود دو هزار و 100نفر آنها به شهر هرات آمده اند و در ساختمان های مخروبه زندگی می کنند. در همین حال؛ واکنش طالبان به زلزله ویرانگر هرات با انتقادات گسترده از سوی شهروندان افغانستان مواجه شده است و این گروه متهم به «بی تفاوتی» در قبال زلزله زدگان شده است.

 در ویدیوهایی که از حادثه دیروز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که جنازه‌های قربانیان با وجودی که چندین ساعت از زلزله گذشته، هنوز روی زمین بوده و مردم امکانات انتقال آن‌ها را ندارند. مردم محل از دیر رسیدن نیروهای نجات و کندی این روند شکایت کرده ‌اند. ویدیوهایی هم نشر شده است که نشان می‌دهد مردم برای بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار، با دست خالی و با دست خود خاک و سنگ و کلوخ را پس می‌زنند.

این زمین‌لرزه یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌ها در افغانستان خوانده می شود. مرکز زمین‌شناسی امریکا بزرگی این زلزله را ۶.۳ ریشتر اعلام کرده است. از سویی، یک پژوهشگر هلندی که پیش از این زلزله مرگبار ترکیه را پیش‌بینی کرده بود، هشدار داده که احتمال پس لرزه‌های این زمین‌لرزه در روزهای آینده وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا