آمریکااخبارجهان

در بیانیه ای تاریخی ، بایدن تبعیض علیه مسلمانان و یهودیان را ممنوع کرد

در سال جاری بایدن رئیس جمهور آمریکا ، طی بیانیه ای تاریخی ، هر گونه اِعمال تبعیض علیه مسلمانان و یهودیان را ممنوع اعلام کرد.

تا کنون مسلمانان به عنوان یک گروه قومی ، تلقی نمی شدند و مشمول قانون مقابله با جنایات ناشی از نفرت، تحت عنوان ششم قانون حقوق مدنی 1964 قرار نمی گرفتند.

یک پژوهشگر آمریکایی طی یادداشتی بر این حقیقت اذعان نموده که این یک واقعیت است که برخی از گروه های قومی در ایالات متحده آمریکا ، هم چنان وجود دارند که امکان تبعیض و انجام رفتارهای متعصبانه نسبت به آنان وجود دارد.

در حالی که با توجه به وجود برخی از چهره های برجسته ی آمریکایی که تبار آفریقایی، اسپانیایی ، و یا سایر ملیت ها از جمله متعلق به کشورهای اسلامی را دارند ، باید نسبت به این مساله تجدید نظر نمود.

نفرت پراکنی علیه مسلمانان آمریکایی یک شیوه رایج و نامناسب در سیاست آمریکا است ، و ترامپ با وضع قوانینی علیه مسلمانان , مدعی شد : اسلام از ما متنفر است و با همین استدلال نزدیک به 4 میلیون مسلمان آمریکایی را خائن معرفی کرد.

یکی از مشکلات موجود در قوانین آمریکا ، این است که تاکنون “مسلمانان” یک گروه قومی تلقی نمی شدند و مشمول قانون مقابله با جنایات ناشی از نفرت، تحت عنوان ششم قانون حقوق مدنی 1964 قرار نمی گرفتند ، این قانون می گوید: “هیچ شخصی در ایالات متحده نباید در زمینه نژاد، رنگ، یا ملیت پیشین خود ، مورد نگاه نژاد پرستانه و تبعیض قرار گیرد، و از مزایای شهروندی محروم شود یا تحت هر برنامه یا فعالیتی که از کمک مالی فدرال برخوردار است، استثنا شود.

حال در یک رخداد بزرگ تاریخی ، دولت بایدن تفسیری از عنوان ششم صادر کرده که کاربرد آن نه تنها برای یهودیان، بلکه برای مسلمانان آمریکایی و آمریکایی‌های سیک ، تاکید دارد ، چرا که مسلمانان و سیک ها نیز علاوه بر یهودیان ، شلاق نگاه های نژاد پرستانه را احساس می کنند.

با این اوصاف هشت بخش کلیدی دولت فدرال به این طرح پیوستند، از جمله وزارت کشور ایالات متحده به هفت آژانس دیگر در سراسر دولت فدرال پیوست تا برای اولین بار به صورت مکتوب اعلام کند که عنوان ششم قانون حقوق مدنی 1964 اَشکال خاصی از یهودی ستیزی، اسلام هراسی و موارد مرتبط را ممنوع می کند ، اشاره به مصادیق تبعیض در این اعلامیه ، آخرین گام از اجرای استراتژی ملی تاریخی دولت بایدن و هریس برای مقابله با یهود ستیزی است که در ماه می سال 2023 منتشر شده است.

دب هالند، وزیر کشور ایالات متحده آمریکا که خود یکی از بومیان سرخ پوست آمریکایی است، در مورد این ابتکار تاریخی اظهار داشت: هر فردی در این کشور باید به منابعی که دولت فدرال فراهم می کند دسترسی داشته باشد، دولت بایدن و هریس با تصویب این قانون تصریح نمودند که یهودی ستیزی، اسلام ستیزی و انواع تبعیض مرتبط با آن ، جایی در آمریکا ندارند ، و این کشور متعهد است که به ارزش های آمریکایی عمل کند و حمایت های مهم از شهروندان آمریکایی در زمینه حقوق مدنی را به نحو مطلوب اجرا کند.

با آن که مسلمانان آمریکایی در حملات 11 سپتامبر 2001 دست نداشتند ، و این حملات توسط گروه کوچکی از سنی های تندرو انجام شد ، اما تا کنون حدود 4 میلیون آمریکایی دچار تبعیض های ناشی از این قانون قرار گرفته اند ، حال آن که برجسته ترین چهره های علمی و تجاری در میان شهروندان آمریکایی ، اعم از پزشک، استاد دانشگاه، دانشمندان برجسته، وکلای مجرب ، و تاجران موفق ، از جامعه مسلمانان وجود دارد.

بسیاری از مقامات محلی، ایالتی و فدرال با مسلمانان آمریکایی با تنفر رفتار می‌کنند و به طور گسترده حقوق قانونی آنها نقض شده است ، مساجد آنان مورد حملاتی نظیر آتش سوزی قرار گرفته ، به زنان محجبه حمله شده ، و برخی از گروه های ملی گرای سفیدپوست ، آنها را در معرض سخنان نفرت انگیز قرار داده اند.

بایدن با این بیانیه ، قدرت و نفوذ گسترده ی دولت فدرال را به عنوان اهرم فشار جدید برای اجرای این قانون قرار داده تا اطمینان حاصل شود که مسلمانان آمریکایی از حقوق کامل قانون اساسی خود برخوردار هستند ، اگر قرار است آنان نژاد تلقی شوند و توسط بسیاری از سفیدپوستان نژاد پرست ، با آنان به عنوان یک گروه قومی “خطرناک” رفتار شود، در این صورت باید از آنان ، بر اساس عنوان ششم قانون حقوق مدنی 1964 ، محافظت به عمل آید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا