اخبارافغانستانجهان

تداوم فشار علیه شیعیان هزاره افغانستان

در ادامه ظلم و فشار علیه شیعیان هزاره در افغانستان؛ کوچی‌های مسلح با حمایت طالبان اقدام به غصب زمین، ده‌ها دُکان و مزارع در استان بامیان کردند. منابع محلی می‌گویند کوچی‌های مسلح با حمایت طالبان، شب هنگام ده‌ها درخت یک مدرسه را قطع کرده و معلمان و دانش آموزان این مدرسه که مانع آنان شدند را تهدید به مرگ نمودند.

شیعیان هزاره‌ی افغانستان که تقریبا یک چهارم جمعیت بومی این کشور را تشکیل می‌دهند، از دیر باز به دلایل هویت قومی و مذهبی شان مورد ظلم و فشار حتی نسل کشی از سوی گروه‌های افراطی سنی و بعضاً حاکمان قرار داشته است. این ظلم و فشارها اما با تسلط دوباره گروه طالبان چند برابر شده است.

روزی نیست که خبر از ظلم و ستم علیه شیعیان هزاره در افغانستان منتشر نشود. در تازه ترین مورد، ساکنان محلی بامیان می گویند که کوچی های مسلح، ده ها اصله درخت یک مدرسه در بازار «بند کُوسه» در شهرستان «وَرَس» استان بامیان در مرکز افغانستان را قطع کرده اند.

به گفته آنان این درختان با حمایت مسئولان محلی طالبان، از جمله فرماندار این گروه برای شهرستان ورس، قطع شده است. ویدیوهایی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده که دیده می شود ده‌ها اصله درخت تنومند قطع شده است. ساکنان محلی می گویند که افراد کوچی‌های مسلح از عصر روز یکشنبه 10 مهر، تا حوالی ساعت 10 شب مشغول قطع این درختان بوده اند.

 شماری از ساکنان این منطقه می گویند که آنها تلاش کردند تا مانع قطع این درختان شوند، اما افراد کوچی آنها را با اسلحه «تهدید به قتل» کردند و افزودند که «تاریخ مردم هزاره تمام شده است». ساکنان محلی می گویند که افراد کوچی بر اساس «اسناد بی اعتبار» و «بدون امضا» ادعا می کنند که زمین های بازار «بندکُوسه» و حومه های آن که مربوط به دو روستاهای «دِه یک» و «سفید نَهُور» می شود، ملکیت آنها است.

 در ویدیویی که منتشر شده، ساکنان این منطقه می گویند که اسناد آنها با «مهر معتبر» دولتی و «شماره ثبت» و از حکومت های مختلف افغانستان، از جمله مجاهدین و داوود خان است، اما کمیسیون طالبان این اسناد را نخوانده و بدون خواندن این اسناد، به نفع کوچی ها فیصله و حکم صادر کرده است. ساکنان محلی می گویند آنها این موضوع را به استاندار طالبان در مرکز بامیان هم اطلاع دادند، اما او نیز تأکید کرده که باید زمین های تان را به کوچی ها بدهید
.

گفتنی است کوچی‌ها که متعلق به قوم پشتون و سنی هستند، سالهاست که برای «غصب» زمین های هزاره‌ها در مناطق مختلف این کشور، از جمله شهرستان های بهسود میدان وردک، با ساکنان محلی درگیر می شوند و مزارع آنها را تخریب می کنند. از زمان روی کار آمدن طالبان، این افراد ادعاهایی که گفته می شود بر اساس «اسناد جعلی» است، در صدد «غصب زمین» و «کوچاندن» هزاره ها هستند. شیعیان هزاره می گویند که طالبان در بخش های مختلف از ادعای کوچی ها حمایت کرده اند و هیچگاه به شکایات آنها توجهی نکرده اند. کمیسیونی که تحت عنوان «حل منازعات کوچی و دِه نشین» از سوی طالبان ایجاد شده، تا کنون احکام و فیصله های زیادی صادر کرده که از سوی شیعیان هزاره «یک‌جانبه» و در راستای «واگذاری زمین های هزاره ها به کوچی‌ها» خوانده می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا