آیت الله العظمی شیرازی : امامت جزء اصول دین است ، چرا که دین ، مذهب اهل بیت است و غیر از مذهب اهل بیت ، دین تلقی نمی شود
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روزهای جمعه و شنبه سیزدهم و چهاردهم ربیع الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست ها هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه فرمودند : امامت جزء اصول دین است ، چرا که دین ، مذهب اهل بیت است ، یعنی غیر از مذهب اهل بیت علیهم السلام ، دین تلقی نمی شود ، خدای متعال در آیه ۱۹ سوره آل عمران فرموده است : إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ همانا دین ، نزد خدا ، اسلام است ، و اسلام به معنای تسلیم شدن است ، و بدون پذیرش امامت ، توحید و نبوت نیز مورد پذیرش خدای متعال قرار نمی گیرد.
معظم له با اشاره به آیه ۱۴ سوره حجرات : قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ، اعراب باديهنشين گفتند: ما ايمان آوردهايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياوردهايد، بلكه بگوئيد: اسلام آوردهايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است ، فرمودند : با تسلیم در برابر خدای متعال ، ایمان کامل می شود ، این یعنی اسلام خاص ، یعنی شرط اسلامِ کامل ، ایمان و تسلیم است ، پس بنا براین اگر کسی ، خدا را قبول داشت اما پیغمبر او را قبول نداشت ، خدا آن توحید را نمی پذیرد ، یا اگر کسی خدا و پیامبر را قبول داشت اما امیرالمومنین را نپذیرفت ، خدا ، توحید و نبوتِ او را قبول نمی کند.
ایشان در ادامه فرمودند : البته احکام کفر متفاوت است ، و افرادی که امامت را قبول ندارند ، مگر ناصبی ها ، شامل حکم کفار نمی شوند ، لذا کسانی که توحید و نبوت را پذیرفته اند اما امامت را قبول کرده اند ، مُسلم هستند ، ولی مومن نیستند ، و مشمول آیه ۱۴ سوره حجرات قرار می گیرند.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ی اول سوره انفال : عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ (ای رسول ما) امت از تو حکم انفال را سؤال کنند ، جواب بده که انفال مخصوص خدا و رسول است ، فرمودند : انفال شامل زمین هایی که در قله ی کوه ، لب دریاها ، بطون الاودیه یعنی وسط وادی ها و صحراها و امثالهم قرار دارند که ملک خدا و پیامبر است ، و سپس ملک امام معصوم علیه السلام قرار گفته و سهم امام محسوب می شوند ، که برای تصرف در آن ها اجازه از فقیه جامع الشرایط به اعتبار نیابت عامه ای که از حضرت حجت دارد ، لازم است ، اما در رابطه با سایر زمین ها ، همان گونه که از حضرت رسول روایت شده : الأرض لله ولمن عمّرها ، زمین متعلق به خداست و کسی که آن را آباد کند.
معظم له در رابطه با بطلان و عدم قبول نماز فرمودند : گاه نماز انسان باطل نیست اما قبول واقع نمی شود ، چرا که قبول ، یک مساله ، و بطلان ، مساله ی دیگری است ، مثلا شخصی در حال نماز خواندن است ، و از همه ی جهات ، نماز او صحیح است ، و شرایط نماز و اجزای آن رعایت شده ، و موانع و قواطع ندارد ، اما ذهنش متمرکز نبوده و به جهات مختلف پراکنده است ، در روایت آمده که نماز چنین شخصی قبول نمی شود ، اما نماز او باطل نیست ، و واجب نیست آن را قضا کند ، یا مثلا دو نفر مومن که بیش از سه روز با هم قهر می کنند ، نمازشان قبول نیست ، نه این که باطل است.
ایشان در ادامه فرمودند : قاصر ، معذور است ، اما عالم و جاهل مقصّر ، معذور نیست ، لذا خدای عزوجل ، قاصر را عقوبت نمی کند و یا در برخی موارد ، در قیامت او را امتحان می کند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با دریافت پول ، از کسی که خمس نمی دهد ، فرمودند : کسی که خمس نمی دهد ، آن پولی را که به شما می دهد ، اصل در صحت آن است ، مگر آن که بدانید در داخل همین پول ، پولی که خمس داده نشده ، وجود دارد ، در این صورت ، باید خمسش داده شود ، اما اگر نمی دانید که حتما در این پول ، پولی که خمس داده نشده ، وجود ندارد ، باید حمل بر صحت کنید و تصور کنید که شاید قرض کرده و به شما داده ، یا از پولی که از پدرش به ارث رسیده و پدرش اهل خمس بوده ، به شما داده است ، لذا اگر یقین نداشته باشید که داخل پولی که به شما داده شده ، پول خمس داده نشده وجود دارد ، برای شما اشکال ندارد.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :
برخی از احکام تقلید ، بررسی برخی از ادله ی مربوط به حائر و ارض کربلا ، بررسی شرط حضور به عنوان شاهد طلاق ، نکاتی در رابطه با شب های قدر ، چیزهایی که موجب تغییرِ تقدیرِ انسان می شوند ، برخی از احکام خمس ، حکم گرفتن پول از کسی که انسان شک دارد اموال او از ربا یا مال خمس داده نشده است ، مقدار لازم برای پوشش زنان ، حکم معاینه ی پزشک برای زنان ، توضیحاتی در مورد حجیت قطع قطّاع ، شرح آیات ۱۴۸ و ۱۶۱ سوره بقره ، برخی از احکام عده ی زنان ، معنای ریا در عبادات ، حکم نماز با دست مصنوعی که نجس شده است ، حکم شیر دادن به نوه ی دختری ، حکم نماز جماعت در مکان های دو طبقه ، معنای رجوع در طلاق ، و جسمانی بودن معراج ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.