اخبارافغانستانجهان

اولین سالگرد حمله‌ مرگبار به آموزشگاه کاج

شماری از شهروندان افغانستان به ‌مناسبت اولین سالگرد حمله‌ی مرگبار گروه سنی های تندرو داعش به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، یاد قربانیان را گرامی داشتند. شهروندان افغانستان با توجه به فشار هایی که اکنون نیز علیه شیعیان هزاره در ارزگان خاص جریان دارد، خواهان به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره‌ها و توقف آن در افغانستان شدند.

دیروز شنبه، هشتم مهر، مصادف با اولین سالگرد حمله تروریستی مرگبار بر آموزشگاه کاج در منطقه شیعه نشین دشت برچی در افغانستان بود. در این حمله که حوالی صبحِ هشتم مهر سال 1401خورشیدی  انجام شد، حدود 60 دانش آموز شهید و بیش از 120 دانش آموز دیگر زخمی شدند. اکثر قربانیان و زخمی های این حمله دانش آموزان دختر بین سنین 16 تا 20 سال بودند.

هرچند مسئولیت این حمله مرگبار را سنی های تندرو داعش به عهده گرفت، اما بسیاری از مردم به این باور هستند که این حمله بدون هماهنگی و همکاری سایر گروه های تروریستی و عناصری از درون طالبان، ممکن نبود. حمله به مرکز آموزشی کاج و شهادت ده‌ها دانش‌آموز دختر در این حمله، با واکنش‌ها و اعتراضات گسترده در سراسر جهان مواجه شد.

 شهروندان افغانستان پس از این حمله کارزاری را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» راه‌اندازی کردند که از مرز 10 میلیون توییت در توییتر سابق گذشت. علاوه بر این، شهروندان افغانستان در حدود صد شهر جهان راهپیمایی کردند و از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان خواستار به رسمیت ‌شناسی «نسل‌کشی هزاره‌ها» و پایان ‌دادن به آن شدند
.

اکنون در اولین سالگرد قربانیان حمله مرگبار به آموزشگاه کاج، خانواده های قربانیان همانگونه که یاد عزیزان شان را گرامی داشتند، بر آموزش دختران در افغانستان نیز تأکید کردند.
مراسم‌های یادبودی نیز در کشورهای مختلف، از جمله آلمان، ایتالیا و استرالیا از سوی شهروندان افغانستان برگزار گردیده است.  یوناما نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، به مناسبت اولین سالگرد حمله انتحاری به آموزشگاه کاج گفته که این سازمان در کنار قربانیان و کسانی که در این رویداد و دیگر حوادث خشونت ‌آمیز در افغانستان آسیب دیدند ایستاده است. یوناما با وحشتناک خواندن این رویداد، گفته بیشتر قربانیان و زخمی های این حمله دختران هزاره بودند. با توجه به حملاتی که این روزها علیه شیعیان هزاره در منطقه «جوی نُو» در ارزگان و سایر استان‌های هزاره نشین جریان دارد، دادخواهی ها معطوف به «توقف نسل کشی هزاره ها» بود. شهروندان افغانستان با اشاره به حملاتی که در منطقه «جوی نو» اتفاق می افتد، می گویند که «نسل کشی هزاره ها» همچنان ادامه دارد و سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید آن را به رسمیت بشناسند و سازوکارهای قانونی و بین المللی را برای متوقف کردن آن روی دست بگیرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا