آیت الله العظمی شیرازی : توصیه ی من به همه مومنان به ویژه جوانان ، التزام به قول رسول الله صلی الله علیه و آله ، یعنی تمرکز بر تلاش برای گسترش ، ترویج و تعظیمِ کتاب خدا و عترت و اهل بیت ایشان است ، و سومی ندارد
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز پنجشنبه دوازدهم ربیع الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه فرمودند : در رابطه تا ریخ ولادت حضرت رسول از گذشته اختلاف وجود داشته است ، و عامّه روز دوازدهم ربیع الاول را روز ولادت آن حضرت ذکر کرده اند ، اما در روایات اهل بیت علیهم السلام ، روز هفدهم ربیع الاول ، روز ولادت آن حضرت بیان گردیده است ، و البته در رابطه با تاریخ ولادت و شهادت سایر معصومین علیهم السلام نیز اختلاف هایی وجود دارد ، لذا بر همین اساس ، مشهور میان عامّه ، دوازدهم ربیع الاول و مشهور میان شیعه ، هفدهم ربیع الاول ، روز ولادت حضرت رسول است.
معظم له با توصیه به همه مومنان ، اعم از مردان و زنان و به ویژه جوانان ، فرمودند : توصیه ی من به همه شما التزام به قول رسول الله صلی الله علیه و آله یعنی ملاک قرار دادنِ کتاب خدا و عترت و اهل بیت ایشان است و سومی ندارد ، همان گونه که رسول خدا فرمودند : عترتی اهل بیتی ، من هم به همه شما تاکید می کنم که بر تلاش های خود به هر مقداری که توان دارید بیفزایید و تمام زندگی و فعالیت های خود را حول این محور متمرکز نموده و برای گسترش ، ترویج و تعظیمِ کتاب خدا و عترت و اهل بیت اهتمام کنید ، و از خدای متعال می خواهم شما را در این مسیر حفظ نماید و از جمیع خطرات و گرفتاری های احتمالی نجات دهد.
ایشان هم چنین در ادامه فرمودند : دشمنان و بدخواهان در طول تاریخ علیه اسلام و اهل بیت تمام تلاش خود را به کار بستند ، اما تلاش های آنان نتیجه بخش نبوده ، و اسلام گسترشِ بیشتری یافت ، و اهل بیت علیهم السلام جایگاه والاتری پیدا کردند ، همان گونه که امام حسین علیه السلام شهید شدند ، اما اسلام از بین نرفت ، بلکه جایگاه بالاتر و قوی تری پیدا کرد ، لذا بر همه مومنین لازم است که در روابط اجتماعی و تمامی امور زندگی خود ، در تبلیغ و گسترش معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام ، به مقداری که می توانند تلاش کنند .
آیت الله العظمی شیراری با اشاره به روایت : «ولیجتهدن أئمة الکفر وأشیاع الضلالة فی محوه وتطمیسه، فلا یزداد اثره إلا ظهوراً وأمره إلا علواً؛ و پیشوایان و راهبران کفر و پیروان گمراهی با تمام توان برای نابود کردن و پنهان داشتن آن خواهند کوشید، اما هماره ظهور یافته و بالندگی خواهد گرفت» ، فرمودند : در رابطه با تعبیر «لیجتهدن» باید عرض کنم که لام در آن لام قسم است به معنای والله و نون آن نون تأکید ثقیله است و همچنین لفظ «جهد» به معنای کوشش و انجام کاری با مشقت و زحمت زیاد است ، پس با این تفاصیل کلام پیامبر خدا صلی الله علیه وآله اینگونه معنا می شود که آنان با مشقت و زحمت بسیار سعی می کنند تا جریان امام حسین علیه السلام را محو کنند اما نه تنها محو نمی شود بلکه روز به روز رشد و ظهور می کند. این کلام از کسی صادر شده است که افصح عرب و کلمه به کلمه سخن ایشان حاوی مطلب است.
معظم له در رابطه دشمنی برخی از افراد با رسول خدا فرمودند : خدای متعال در آیه ۲۹ سوره فتح می فرماید : مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار چیره دست و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، خدای متعال ، پس از مدح مکرر اصحاب پیامبر ، تاکید فرموده که همه آن ها بهشتی نیستند.
ایشان هم چنین با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران : فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ، به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سختدل بودی مردم از گِرد تو متفرق میشدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و (برای دلجویی آنها) در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد ، فرمودند : در رابطه با رحمت پیامبر خدا مثال هایی وجود دارد که در تاریخ بی نظیر است و همانندی مگر امیرالمومنین صلوات الله علیه که نفس رسول الله هستند ، در تاریخ بشر وجود نداشته است ، همان گونه که خدای عزوجل در قرآن کریم مدح ایشان را نموده است.
آیت الله العظمی شیرازی هم چنین با اشاره به آیه ۴۲ سوره انفال : لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ هر که هلاک شدنی است بعد از اتمام حجت هلاک شود و هر که لایق حیات ابدی است به اتمام حجت به حیات ابدی رسد ، فرمودند : دنیا محل امتحان الهی است ، مال دنیا ، فقر ، سلامتی ، بیماری ، ریاست و … ، همه این ها امتحان است ، نه فقط در زمان ما ، بلکه در همه زمان ها ، اما برخی از انسان ها از این امتحان سربلند بیرون می آیند و برخی سرافکندگی نتیجه ی امتحان آنان خواهد بود ، کما این که کلامِ عمیق و موثر و حکیمانه اشرف الاولین و الآخرین رسول الله صلی الله علیه و آله بر برخی اصحاب تاثیر گذاشت ، اما بر برخی از آنان موثر واقع نشد.
معظم له در ادامه فرمودند : منافقان هم از اصحاب و شاگردان رسول خدا بودند و بسیاری از آنان ، سال های سال با پیامبر اکرم ، از نزدیک معاشرت داشتند ، اما نهایتا جزء منافقان قرار گرفتند ، چرا که همه اصحاب پیامبر ، همچون ابوذر ، مقداد ، سلمان ، و عمار نبودند ، لذا می بینیم خدای متعال سوره کامله ای در توصیف منافقان نازل فرموده و به رسول خدا می فرماید : دشمنان تو ، مشرکان نیستند ، از لفظ هُمُ العَدُوّ یعنی آنان دشمن تو هستند ، استفاده کرده است ، یعنی منافقان از کفار هم بدترند ، و این مساله در تمامی زمان ها وجود داشته است.
ایشان با اشاره به این نکته که همان گونه که خورشید نور می دهد و ما از نور خورشید ، پی به وجود خورشید می بریم ، فرمودند : این یک مثال ساده برای مادیات است ، و اما در وقایع معنوی ، خدای متعال برای شناخت خود ، معیارهایی قرار داده است ، از جمله دعایی از امام صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند : اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ ، اى خدا تو مرا به خود شناسا كن كه اگر تو شناسايم به خويش نفرمايى رسولت را نخواهم شناخت ، اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ ، اى خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت ، اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي ، خدايا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دين خود گمراه خواهم شد ، و در روایات هم آمده : إنَّ لَلَّهِ عَلَي النَّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظَاهِرَةً وَحُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَالاَنْبِيَاءُ وَالاَئِمَّةُ؛ وَأَمَّا البَاطِنَةُ فَالعُقُولُ، خدای متعال برای انسان ها دو حجت قرار داده است ، حجت ظاهری و حجت باطنی ، حجت ظاهری که انبیا و رسولان و ائمه علیهم السلام و حجت باطنی عقل است که انسان را به سوی خدا رهنمون می کند.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ۹۸ سوره بقره : مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ هر کس با خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئیل و میکائیل دشمن است (محققا کافر است و) خدا هم دشمن کافران است ، فرمودند : ذکر خاص بعد از عام ، عنوانی است که هم در قرآن کریم مکررا ذکر شده و هم جزء علوم بلاغت است ، که یک خاص را بعد از عام ذکر می کنند ، مثلا می گویند انبیاء و اسم چند نفر از ایشان را به خصوص ذکر می کنند ، و اما در رابطه با دشمنی هم آن گونه که در ذهنم می باشد ، در روایات ذکر شده ، در زمان پیامبر اکرم و پس از ایشان ، کسانی ضدِّ جبرئیل و کسانی ضدّ میکائیل بودند و جداگانه هر کدام را متهم می کردند ، که در تفسیر هم آمده است خدای متعال ، آنان را دشمن خود نامیده است.
معظم له هم چنین در رابطه با مساله تقیه فرمودند : تقیه مانند سایر مسائل است و علما در کتاب هایشان پیرامون آن مطالبی ذکر کرده اند ، تقیه درجاتی دارد ، که گاه واجب ، گاه حرام ، گاه مستحب ، گاه مکروه و گاه مباح است ، یعنی بر حسب مورد ، شخص و زمان و مکان ، حکم آن تفاوت پیدا می کند ، مثلا عمار که از بهترین اصحاب رسول خدا بود ، و همراه با پدر و مادرش که ایشان هم از بهترین اصحاب رسول خدا بودند ، در چنگال کفار گرفتار آمده و شکنجه شدند ، که داستانی مشترک ، در زمان و مکان مشترک داشتند ، اما دو نفر از آنان یعنی پدر و مادر عمار ، تقیه کردند و به شهادت رسیدند ، و یکی از آنان یعنی عمار ، تقیه را اختیار کرد ، لذا عمل هر سه ، صحیح بوده ، اما بر حسب موارد ، مختلف بوده است.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :
حکم نماز کثیر السفر ، شرح برخی از جنگ ها و سَرِیِّه های پیامبر ، معنای جنگ ابتدایی ، معنای بَداء ، ذکر مواردی از زندگی امام هادی و امامین عسکریین مطابق با روایات بحارالانوار ، دلیل استفاده از مصدر به جای فعل در برخی از آیات و روایات ، دلیل توصیه بر صلوات و طلب علو درجات برای حضرت رسول ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.