اخبارایرانجهان

چالش کم شدن جمعیت در ایران؛ کاهش ۴.۵ برابری زنان باردار در ایران طی ۴ دهه

در سال ۱۳۶۰ ، شمار زنان با توانایی باروری در ایران به ۱۰ و نیم میلیون نفر می‌رسید و کشور از ۲ و نیم میلیون نوزاد برخوردار بود ، اما در حال حاضر علی‌رغم وجود ۲۵ میلیون زن، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد وجود دارد ، و به ازای هر ۱۸ زن، یک فرزند وجود دارد.

سایت دیده بان ایران این مطلب را به نقل از دکتر سید سعید کسائیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان بیان کرد و در ادامه نوشت : به گفته این پزشک متخصص ،  مدت زمان پنجره جمعیتی در کشور به ۷ الی ۱۰ سال رسیده است.

وی در ادامه افزود: میانگین سن بارداری در ایران از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۰ سال افزایش یافته و از ۲۲ سال به ۳۰ سال رسیده است.

دکتر کسائیان اضافه کرده: فرزندآوری نیازمند فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری در جامعه است ، اکنون در زمینه ارزش‌گذاری برای داشتن فرزند در حد مطلوب کار نشده ، جوان‌ها دیر ازدواج می‌کنند، دیر بچه‌دار می‌شوند، فاصله بین تولد فرزندان خانواده‌ها زیاد است و گاه افراد از سن باروری خارج می‌شوند و داشتن فرزند برایشان ارزش و اولویت نیست.

وی در ادامه گفته است: اگر می‌خواهیم جامعه به فرزندآوری ترغیب شود باید در زمینه‌ی اهمیت داشتن فرزند، ارزش‌گذاری و فرهنگ‌سازی کنیم، فرهنگ‌سازی یک شبه رخ نمی‌دهد و باید کار مستمر در این زمینه انجام شود.

دکتر کسائیان برخی از راهکارهای حل این معضل اجتماعی در ایران را این گونه بیان کرده است : رفع موانع ازدواج، تکریم خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، ارتقاء امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت، توزیع فضای جغرافیایی جمعیت، و مدیریت مهاجرت، برای حل این معضل ، باید در جامعه برنامه‌ریزی شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا