آمریکااخبارجهان

گوترش: مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای جدید «دیوانگی» است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه 4 مهر، گفت که جهان در حال وارد شدن به یک مسابقات تسلیحات هسته‌ای جدید است و در مورد گسترش سایه «نابودی» بر سر جهان هشدار داد.


گوترش در آخرین روز نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که مسابقه تسلیحاتی جدید نگران ‌کننده‌ای در راه است و تعداد سلاح‌های هسته‌ای ممکن است برای اولین بار در دهه‌های گذشته، افزایش یابد.


دبیرکل سازمان ملل متحد با «دیوانگی» توصیف کردن مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید در جهان گفت که هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای، در هر زمان و مکان و در هر زمینه‌ای، فاجعه‌ای انسانی را به دنبال خواهد داشت و ما باید مسیر خود را تغییر دهیم. با گسترش و نوسازی زرادخانه‌های کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای، دبیرکل سازمان ملل خواستار تلاش مجدد برای کاهش و در نهایت حذف این سلاح‌ها شد.
گوترش با اشاره به اینکه قدرت‌های هسته‌ای زرادخانه‌های خود را سریع‌تر، دقیق‌تر و شناسایی آن‌ها را دشوارتر کرده‌اند، تاکید کرد که این وضعیت برای جهان «یک موضوع فوری» است.
او افزود که ساختاری که برای توقف گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پیشبرد خلع سلاح هسته‌ای ایجاد شده، فرسوده شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد از کشورها خواست که برای بازگشت به مسیر کاهش تسلحیات هسته‌ای، متعهد شوند که هرگز از این تسلیحات «تحت هیچ شرایطی» استفاده نکنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا