اخبارافغانستانجهان

نگرانی اعضای شورای امنیت سازمان ملل از نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی در مورد وضعیت افغانستان، از نقض حقوق بشری، به ‌ویژه حقوق زنان افغانستان، ابراز نگرانی کردند.

در این نشست که روز سه‌شنبه 4 مهر برگزار شده بود، اکثر کشورها خواستار فشارهای بیش‌تر بر گروه طالبان برای برداشتن ممنوعیت‌ها در برابر زنان شدند. مدیر اجرایی زنان سازمان ملل نیز از نمایندگان کشورها خواست تا از تلاش‌ها برای تدوین صریح «آپارتاید جنسیتی» در حقوق بین‌الملل حمایت کنند.

او گفت که حمله‌های سیستماتیک و برنامه‌ ریزی‌شده علیه زنان، نگرش طالبان در برابر این قشر را تشکیل می‌دهد و برای پاسخگویی به آن، باید «آپارتاید جنسیتی» در هنجارهای بین‌المللی تعریف شود. سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل هم با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان، می‌گوید که زنان و دختران در افغانستان در حال تحمل آپارتاید جنسیتی‌اند و باید یک نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای رسید‌گی به این موضوع تشکیل شود. او می‌افزاید که طالبان به نقض شدید حقوق بشر، مجازات‌های وحشیانه، سرکوب رسانه‌ها و فعالان مدنی ادامه داده ‌اند.

افزون بر این، ۱۱ کشور با صدور بیانیه‌ای، رفتار طالبان در قبال زنان را «آزار جنسیتی» توصیف کرده ‌اند. با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان همواره از نقض حقوق بشر در کشور توسط این گروه ابراز نگرانی کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا