آذربایجاناخبارجهان

ضرورت تلاش برای پایان دادن به درگیری ها میان آذربایجان و ارمنستان ، و جلوگیری از تبعات منفیِ تداوم آن

اختلاف قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان از جمله‌ اختلاف‌های تاریخی است که گویا قرار نیست هیچ‌وقت حل شود.

ارمنستان و همسایه‌اش جمهوری آذربایجان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بر سر قره‌باغ اختلاف داشته‌اند ، و این اختلاف در چند نوبت به درگیری های خونین تبدیل شده است.

جنگ شش هفته‌‌ای این دو کشور بر سر این منطقه ، در سال ۲۰۲۰ منجر به کشته شدن چندین هزار نفر شد، اما جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه توانست برخی از مناطق اطراف و داخل این منطقه کوهستانی را پس بگیرد.

در نزاع اخیر بین دو کشور ، درگیری روسیه در اوکراین و تمرکز کامل این کشور بر جنگ تمام عیار خود در اروپا ، دست بازیگران قفقاز را برای افزایش تنش‌ها و ایجاد درگیری باز گذاشته است.

در درگیری های اخیر تعدادی کشته و زخمی شده‌اند و سرنوشت این جنگ هنوز نامشخص است.

با آغاز درگیری های مجدد،‌ آژیر خطر در منطقه قره باغ به صدا درآمد ، باکو دلیل حمله را مقابله با حضور ارتش ارمنستان در قره باغ می داند.

نخست‌وزیر ارمنستان ادعا کرده که نیروهای این کشور نقشی در این درگیری ها نداشته‌اند.

نیکول پاشینیان همچنین جمهوری آذربایجان را به شروع یک عملیات زمینی با هدف «پاکسازی قومی» متهم کرد.

پس از آغاز درگیری ها، اکنون گزارش شده که نیروهای ارمنی‌تبار این منطقه با شرایط روسیه برای آتش بس موافقت کرده اند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این آتش بس پایدار نبوده و هم چنان نگرانی از شروع دوباره و تداوم درگیری های خونین از بین نرفته است.

بسیاری از نهادهای بین المللی ، مقام های کشورهای مختلف و سازمان های حقوق بشری ، دو کشور را به خویشتن داری و پرهیز از جنگ و خونریزی فراخوانده اند و نسبت به آثار تبعات منفی و مخرب این نزاع ، هشدار داده اند.

از جمله سازمان جهانی نفی خشونت (مسلمان آزاده) با ابراز نگرانی عمیق از تبعات ادامه جنگ بین آذربایجان و ارمنستان ، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به پیامدهای این جنگ هشدار داده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا