اخبارافغانستانجهان

دبیرکل سازمان ملل: حقوق زنان و دختران افغانستان به گونه سازمان‌یافته انکار می‌شود

دبیرکل ملل متحد روز سه‌شنبه 28 شهریور، در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت که طالبان به طور سازمان ‌یافته حقوق زنان و دختران را در افغانستان سلب کرده است. وی در سخنرانی خود در این نشست از کشورها خواست که به منشور جهانی حقوق بشر ملل متحد در خصوص حقوق بنیادی افراد عمل کنند.

همزمان با این، وزیران خارجه‌ ۱۲ کشور جهان در نشستی با ابراز نگرانی از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان، از طالبان خواستند که به‌ گونه فوری به نقض فاحش حقوق و آزادی‌های مذهبی بشری در کشور پایان دهند. این نشست روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با میزبانی وزیر خارجه‌ لوکزامبورگ و مرکز جهانی «مسوولیت حفاظت» برگزار شده بود. وزیران خارجه ۱۲ کشور جهان، با استناد به گزارش بخش زنان سازمان ملل گفته‌اند که تقریبا یک زن از هر دو زن در سال گذشته در افغانستان خشونت فیزیکی، جنسی یا خانگی را تجربه کرده ‌اند.

از سوی دیگر، گزارش تازه سه نهاد سازمان ملل نشان می‌دهد که فرمان‌های طالبان زنان را به حاشیه رانده است. دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما)، بخش زنان این سازمان و سازمان بین‌المللی مهاجرت، سومین گزارش مشترک فصلی خود را در مورد وضعیت زنان در افغانستان منتشر کرده ‌اند. در این گزارش با ۵۲۹ زن در ۲۲ استان افغانستان به‌صورت حضوری و آنلاین، مصاحبه شده و حدود 70 درصد پاسخ ‌دهندگان گفته ‌اند که اضطراب، انزوا و افسردگی آنان افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا