اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : تصریح قرآن به لزوم ابلاغ رسالت ، و ولایت امیرالمومنین در روز غدیر ، به نوعی انذار و تذکر به منافقان بوده است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه سوم ربیع الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست علمی با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده در رابطه با ابلاغ رسالت ، و و لایت و جانشینی امیرالمومنین : يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ، اى پيامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنين نكنى امر رسالت او را ادا نكرده‌اى. خدا تو را از مردم حفظ مى‌كند، كه خدا مردم كافر را هدايت نمى‌كند ، فرمودند : بدون تردید خطاب اصلی این آیه شخص پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبوده اند ، بلکه هدف اصلی منافقان بوده اند.

معظم له در ادامه با اشاره به حدیث مشهوری از امام صادق : نَزَلَ اَلْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اِسْمَعِي يَا جَارَةُ ، قرآن مانند اين ضرب المثل عربى نازل شده (كه گويند:) «اياك اعنى و اسمعى يا جاره»(يعنى بتو ميگويم ولى اى همسايه تو گوش كن) ، فرمودند : در زبان فارسی هم مشابه این ضرب المثل وجود دارد که می گویند به در بگو تا دیوار بشنود ، و در حقیقت در این آیه ، اگر چه خطاب خدای متعال ، پیامبر اکرم است ، اما در حقیقت ، خدا ، منافقان را مورد خطاب قرار داده و تاکید فرموده که بدون ابلاغ این توصیه ی الهی ، گویا تمامی رسالت ، ناقص می شود.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند : بدون شک پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله در انجام رسالت و تمامی آیات الهی اهتمام کامل داشته اند و این آیه را هم به مردم ابلاغ می کرده اند ، اما تاکید بر این که اگر انجام ندهی ، به این جهت بوده که به منافقان و کسانی که قرار بوده ، پس از آن به این آیه عمل نکنند ، تذکر داده شود.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین در این نشست علمی با اشاره به آیه ۳۰ سوره بقره : وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ، و (به یاد آر) وقتی که پروردگارت فرشتگان را فرمود که من در زمین خلیفه‌ای خواهم گماشت، گفتند: آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می‌کنیم؟! خداوند فرمود: من چیزی (از اسرار خلقت بشر) می‌دانم که شما نمی‌دانید ، فرمودند : در رابطه با این که چرا خدای متعال از خلقت انسان به ملائکه خبر داده ما چیزی نمی دانیم ، اما از آن جا که خدای متعال عالم و حکیم است ، حتما مصلحتی در گفتن آن به ملائکه تشخیص داده و قطعا حکمتی این کار داشته است.

معظم له در ادامه با اشاره به تشبیهی فرمودند : اگر چه این مثال قابل تشبیه با ذات خدای متعال نیست ، اما از باب تقریب به ذهن گفته می شود ، این که پزشکی به بیمار دستور مصرف داروها را به صورت گوناگون می دهد که مثلا از فلان قرض دو عدد یا سه عدد مصرف شود ، قطعا بر اساس حکمت و مصلحت است ، همین گونه هم بدون شک تمامی کارهای خدا بدون حکمت و مصلحت نیست ، و البته برخی از آن ها توسط معصومین علیهم السلام ، آن گونه که خدای متعال به آنان تعلیم فرموده ، به ما منتقل شده است.

ایشان در ادامه فرمودند : در روایت آمده که قبل از خلقت آدم ، مخلوقات دیگری زندگی می کردند که گناه می کرده اند ، لذا پس از آن که خدای متعال خبر می دهد که انسان ها را خلق خواهد کرد ، آن ها به این تصمیم خدا با توجه به آن که قبلا مخلوقات گناهکاری وجود داشته اند ، اعتراض می کنند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به این بخش از این آیه شریفه :َ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ، من چیزی را می دانم که شما نمی دانید ، فرمودند : در روایات آمده که آنچه که ملائکه نمی دانستند ، و خدای متعال به آن دلیل ، انسان را خلق کرده ، خلقت محمد و آل محمد بوده است ، یعنی همه ی ما انسان ها از صدقه ی سر آن بزرگواران ، آفریده شده ایم.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : شرح آیه ۲ سوره بقره ، ممدوح بودن لعن ظلم کنندگان به حضرت زهرا ، مسئولیت انسان در رابطه با اعمالی که از او سر می زند ، احکام ثُلث و ارث اموال انسان پس از مرگ ، وجود لعن و سلام زیارت به عنوان اصل در متن ، موارد تشخیص مصلحت صغیر از سوی ولی ، موارد سجده سهو ، مدیون بودن تعداد زیادی از امامان معصوم به دلیل رسیدگی به مشکلات مردم ، رحمت خدا برای کافران و مومنان ، برخی از احکام نماز آیات ، ملاحظاتی در رابطه با شفای تربت امام حسین ، تقدس کربلا قبل از خلقت ، تکلیف اعمال انسان در صورت تغییر مرجع تقلید ، مسائلی در رابطه با غسل ، و شرح نیت یا عدم آن در خواندن سوره ها پس از گفتن بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا