اخبارافغانستانجهان

واکنش‌های بین‌المللی به دوسالگی ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان

همزمان با دو‌سالگی محرومیت دختران بالاتر از کلاس ششم از حق آموزش‌ در افغانستان، نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشری از جمله سازمان ملل خواهان بازگشایی مکاتب به روی دختران در افغانستان شده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که محرومیت دختران از آموزش در افغانستان، نقض غیرقابل توجیه حقوق بشر است. او خواستار بازگشایی هرچه‌ زودتر دروازه‌های مکاتب به روی دختران شده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم، به مناسبت دو‌سالگی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم از سوی طالبان، می‌گوید که رویاها و آینده‌ هزاران دختر در افغانستان در خطر است.

عفو بین‌الملل گفته است که طالبان علی‌رغم وعده‌های شان، به محروم کردن دختران از حق آموزش و آزار و اذیت جنسی دختران ادامه داده‌ اند.

از سویی هم، شماری از فعالان حقوق زن و دختران دانش ‌آموز در افغانستان، جامعه جهانی به‌ ویژه کشورهای مدافع ارزش‌های حقوق بشری را به بی‌توجهی در این خصوص متهم می‌کنند.

آنان می‌گویند که با گذشت دو سال از محرومیت‌ آنان از آموزش، هنوز هم در بی‌سرنوشتی به‌ سر می‌برند و جامعه جهانی نباید آنان را فراموش کند.

به گفته فعالان حقوق زن، کشورهای جهان در این مدت به ‌جای فشار بر طالبان، «سیاست تعامل» خود را افزایش داده‌ اند.

بر اساس اعلامیه صندوق سازمان ملل متحد، بیش از 80 % دختران افغانستان که تعداد آنان 2.5 میلیون نفر است، از حق آموزش محروم شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا