اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

اهتمام بیشتر بر بزرگداشت هفته محسنیه در سال جاری ، با توجه به تاکیدهای مکرر آیت الله العظمی شیرازی

هفته اول ماه ربيع الاول، به عنوان هفته ی بزرگداشت حضرت محسن بن على عليه السلام نامگذارى شده است ، بر همین اساس شیعیان در سراسر جهان در سوگ حضرت محسن، فرزند امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می نشینند.

در هفته محسنیه، در ادامه عزاداری های ماه محرم و صفر، شیعیان با برپایی مجالس عزا، هجوم به خانه وحی و شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام را گرامی می دارند.

این مجالس با آغاز ماه ربیع الاول و در پی تاکیدات مرجعیت شیعه، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مبنی بر اقامه عزا در ایام محسنیه به عنوان ادامه عزاداری های محرم و صفر آغاز شده اند.

در پی سخنان و رهنمودهای مرجعیت شیعه، بسیاری از حسینیه ها، تکایای شیعی و مراکز و دفاتر مرتبط با معظم له در گوشه و کنار جهان با برپایی مجالس عزاداری در هفته محسنیه را در دستور کار خود قرار دادند.

لازم به ذکر است که آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در روز بیست و هشتم ماه صفرالاحزان سال جاری همزمان با سالروز شهادت رسول خدا فرمودند :

ایام عزای اهل بیت علیهم السلام تا هشتم ربیع الاول سالگرد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ادامه می‌یابد ، ما هم به دستور العملی که ائمه معصوم علیهم السلام به دست ما داده‌اند که «وَیَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَیَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا» شیعیان ما با شادی ما خرسند و با اندوه ما محزون می شوند ، همه ، این موسم عزا را عزاداری می‌کنیم و در نهم ربیع الاول که به فرموده حضرات معصومین علیهم السلام عید است، ما نیز در آن روز عید می‌گیریم و در شادی آنان شادی می‌کنیم.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : ایام محسنیه همانند بسیاری از شعائر دینی و اسلامی نیازی به این ندارد که بگویند در گذشته وجود داشته است یا نه ، چراکه در روایات آمده است: « علَينا إلْقاءُ الاُصول» بر ما ایجاد و برپایی اصول لازم است ، و ایام محسنیه نیز همانند سایر شعائر ، مورد تأیید اصول و مبانی اسلامی است.

گفتنی است با گذشت چند روز از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز هاى اول ماه ربیع الاول، هجوم وحشیانه ای توسط منافقان و غاصبان خلافت، به خانه ی امیرالمومنین على و حضرت زهرا سلام الله علیهما صورت گرفت و در پی آن حضرت محسن به شهادت رسیده و حضرت زهرا سلام الله علیها جراحاتی را متحمل شدند که پس از چندی این جراحات ، منجر به شهادت ایشان شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا