اخباراروپاجهان

نخست وزیر سابق فرانسه درخواست وضع قوانینی برای کنترل مسلمانان کرد

ادوار فیلیپ نخست وزیر سابق فرانسه خواستار وضع قانونی ویژه مسلمانان فرانسه شد ، این سخنان نخست وزیر سابق بازتاب های فراوانی را در پی داشته است.

ناظران معتقدند سخنان ادوارد فیلیپ یک چالش جدی برای جناح راست و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور به وجود خواهد آورد ، چرا که نخست وزیر سابق فرانسه گفته است : قانون و نهاد نظارتی جدید برای مقابله با اسلام ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

سازمان های مختلف حقوق بشری ، و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مختلف ، این اظهار نظر را محکوم و آن را خطرناک توصیف کرده اند.

ادوار فیلیپ در آخرین کتاب خود با عنوان «مکان‌هایی که سخن می‌گویند» نوشته است: می‌توان قانونی ویژه را برای مسلمانان وضع کرد که براساس آن ، مسلمانان و مسئولان جوامع اسلامی الزامات و تعهدات ویژه‌ای داشته باشند.

نخست وزیر سابق فرانسه در اظهاراتی ضداسلامیِ خود ، پا را فراتر نهاده و قانون موسوم به «قانون ۱۹۰۵» درباره جدایی دین از سیاست را زیرپا گذاشته و مدعی شده که این قانون را نمی‌توان درباره مسلمانان اعمال کرد ، چرا که دین مسلمانان هم این قانون را قبول ندارد.

قانون ۱۹۰۵ در واقع قانونِ جدایی دولت از کلیسا در فرانسه است که در دسامبر ۱۹۰۵ تصویب و لازم الاجرا شده است.

نشریه فرانسوی لوپس در مطلبی پیرامون اظهاراتی که ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق، در کتاب خود درباره مسلمانان منتشر کرده، نوشته است: این اولین بار است که یک رهبر سیاسی بلندپایه مانند نخست وزیر سابق به صراحت خواستار برخورد متفاوتی با اسلام شده است ، اظهار نظری که خطرناک توصیف شده و حدود ۵۰ شخصیت آن را محکوم می‌کنند.

گفتنی است که مدتهاست این بحث در محافل آزاداندیشی مطرح شده که اجرای سکولاریسم در فرانسه برای مسلمانان استثنا شده و این کشور متهم است که با اقلیت مسلمان ، برخورد استعماری داشته و با شهروندان مسلمان خود همانند بیگانگان رفتار می کند.

ممنوعیت عبایه طی این ماه در مدارس فرانسه، لباسی که برخی از زنان مسلمان می پوشند، به عنوان یکی از نمونه های اخیر ، از این گونه رفتارهای دوگانه با مسلمانان ذکر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا