اخبارافغانستانجهان

ادامه ظلم کوچی‌های تحت حمایت طالبان علیه شیعیان هزاره در افغانستان

منابع محلی در استان دایکندی افغانستان می‌گویند کوچی‌ها که مورد حمایت طالبان قرار دارند، یک مرد و سه زن شیعه‌ی هزاره را در این استان به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

منابع گفته اند این رویداد روز شنبه 25 شهریور در شهرستان کِیتی دایکندی زمانی رخ داده که ساکنان محل مانع ورود مواشی کوچی ها به مزارع خود شده، اما از سوی کوچی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به ‌گفته‌ی منابع، فردی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته، عصمت غلامی نام دارد و کوچی‌ها این مرد را به حدی موردضرب و شتم قرار داده که او چند باری بی‌هوش شده است. یک منبع دیگر همچنین گفت که حین درگیری مردان کوچی، همسر، زن برادر و دختر برادر عصمت را هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز دیده می‌شود که کوچی‌ها هنگام ضرب و شتم یک فرد با زنان هم درگیر می‌شوند. به ‌گفته‌ی ساکنان شهرستان کِیتی، کوچی‌ها با صدها رأس گوسفند و شُتُر به مرکز این شهرستان هجوم آورده اند. ساکنان این شهرستان دایکندی می‌گویند آنان نمی‌توانند مانع ورود کوچی‌ها به مزارع شان شوند.

گفتنی است درگیری و دعوی حقوقی کوچی‌ها با مردم بومی به ویژه در مناطق مرکزی افغانستان که اکثراً شیعیان هزاره هستند، پس از حاکمیت طالبان افزایش یافته است. کوچی‌ها در چندین استان با ساکنان بومی درگیر شده و ادعای مالکیت بر زمین‌ها و علفزار های آنان را کرده ‌اند. در اکثر موارد گروه طالبان با حمایت از کوچی‌ها، از مردم بومی به ویژه شیعیان هزاره باجگیری کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا