اخبارجهان

دولت هند برای افتتاح معبد هندوها روی ویرانه مسجد بابری آماده می‌شود

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با اعلام این که معبد جدید و بحث برانگیز هندو در ماه ژانویه در زمین های مورد مناقشه افتتاح می شود، به عمل به وعده 10 ساله خود افتخار کرد.

اولین توصیفات دقیق از معبد «رام جانمابهومی ماندیر» روز پنجشنبه منتشر شد، که ساختار مجلل تزئین شده را نشان می دهد که در محل مسجد بابری ساخته می شود؛ مسجدی که توسط اوباش دست راستی هندو در سال 1992 ویران شد.

قسمت داخلی معبد که در شهر مقدس آیودیا در ایالت مهم انتخاباتی اوتار پرادش واقع شده، با شمش های طلا و آثار هنری تزئین شده است.

انتظار می‌رود که افتتاح معبد به حزب مودی در پیشبرد انتخابات رونق بخشد و به قولی که نزدیک به یک دهه پیش به حامیانش داده بود عمل کند.

پیمانکار اصلی ساخت این معبد گفته هزینه اصلی ساخت معبد 180 میلیون دلار است اما هندوها بیش از 360 میلیون دلار برای ساخت آن کمک کرده‌اند.

مسلمانان ادعای مالکیت زمین را دارند زیرا مسجد در سال 1528 در آنجا ساخته شده است. اما بسیاری از هندوها معتقدند مسجد بابری بر روی ویرانه های معبد هندو ساخته شده که گفته می شود توسط بابر، اولین امپراتور مغول ویران شده است.

گفتنی است در سال 2019 پس از یک نبرد حقوقی طولانی، دادگاه عالی هند به هندوها اجازه‌ی ساخت معبد را در محل مورد مناقشه داد و به اختلاف پایان داد.

این به عنوان یک پیروزی برای مودی و حامیانش تلقی می شد، اما با اینکه بسیاری از مسلمانان این رأی را قبول نداشتند اما به خاطر دامن نزدن به اختلافات قومی و کشته نشدن انسان‌ها این رای را قبول کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا