اخبارجهان

مستند ” شیعیان در اسرائیل ” پخش شد

شبکه خبری i24 فیلم مستندی از تاریخ و پیشینه‌ی شیعیان در اسرائیل پخش کرد.

در این مستند 30 دقیقه ای به زبان عربی گزارشگر این شبکه‌ی اسرائیلی تلاش کرد که ابعاد گوناگون زندگی شیعیان در اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد.

عمده ی شیعیان اسرائیل، شیعیان اسماعیلی بجا مانده از دوره‌ی استیلای امپراطوری فاطمی در مصر و شمال افریقا هستند که در شمال اسرائیل در مناطق هم مرز با لبنان می زیسته اند.

حتی پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی پس از جنگ جهانی اول و قیمومیت بریتانیا بر فلسطین و تا زمان تاسیس دولت اسرائیل در سال 1948، شیعیان عمدتا در 7 روستای شیعه نشین در جوار مرز لبنان زندگی آرامی داشتند و آزادانه به برپایی مناسک و شعائر شیعی و عزاداری امام حسین علیه السلام می‌پرداختند اما پس از ترسیم خطوط مرزی با لبنان، بخشی از ایشان به لبنان مهاجرت کرده و بخشی هم در روستاهای خود باقی ماندند.

در سال 1950 شهر عسقلان در جنوب تلاویو و غرب بیت المقدس به اشغال نیروهای اسرائیل در آمد و موشادایان نخست وزیر وقت اسرائیل پس از استیلای نیروهای اسرائیلی بر شهر مسلمان نشین رسما بناهای اسلامی بویژه مسجد مشهور و تاریخی رأس الحسین علیه السلام را تخریب کرد.

سالهای بعد شهرداری عسقلان محوطه ای از سنگ مرمر همراه با نرده هایی را در محل مسجد تخریب شده ساخت که شیعیان از اقصی نقاط دنیا برای زیارت و عبادت و راز و نیاز به آنجا می آیند.

آمار دقیقی از تعداد شیعیان اسرائیل در دست نیست زیرا بسیاری از ایشان تقیه می کنند و به دلیل فشارهای امنیتی باور شیعی خودشان را مخفی می نمایند اما تصاویر متعددی از نماز جماعت در محوطه‌ی مسجد الاقصی بدون دستان بسته و همراه با تربت اباعبدالله الحسین علیه السلام در شبکه های مجازی انتشار یافته و در دسترس عموم قرار دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا