اخبارجهانجهان اسلام

سی ام صفرالاحزان سالروز شهادت امام رضا علیه السلام

سی ام صفرالاحزان سالروز شهادت حضرت علی بن موسی علیه السلام، هشتمین امام شیعیان است ، «رضا» مشهورترین لقب ایشان و پس از آن به عالم آل محمد، صادق، صابر، فاضل، قرة العین المؤمنین (به معنای نور چشم مؤمنان)، امام رئوف و ضامن آهو نیز شهرت دارند.

ولادت آن حضرت در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هجری قمری و شهادت ایشان در سی ام صفرالاحزان سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مامون عباسی و به وسیله انگورِ زهرآلود اتفاق افتاده، و شهر طوس که امروزه به مشهدالرضا شهرت یافته ، محل دفن این امام بزرگوار است که در طول سال شاهد حضور خیل مشتاقان زیارت آن حضرت از سر تا سر دنیاست.

امام رضا علیه السلام در سال ۱۸۳ هجری قمری امامت را بر عهده گرفتند و طی ۲۰ سال امامت را بر عهده داشتند ، دوره امامت امام رضا عليه السلام با خلافت هارون عباسی، محمد امین و مأمون عباسی همزمان بود.

امام هشتم تا پیش از سفر به خراسان، در مدینه زندگی می‌کردند ، در سال ۲۰۰ یا ۲۰۱ هجری قمری به اجبار مأمون به مرو رفته و با تهدید و به اکراه ولایتعهدی او را پذیرفتند.

حدیث سِلسِلَةُ‌الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا علیه السلام در باب توحید و شروط آن است ، امام رضا عليه السلام این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کردند ، راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند تا به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سرانجام به خدای متعال می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة‌ الذَهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کرده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا