اخبارافغانستانجهان

باز شدن مرز چذابه بعد از معطلی و سرگردانی چند روزه ی زائران افغانستانی

محمد کبیر طاهری تیموریان رئیس اتحادیه عتبات عالیات افغانستان از چند ساعت معطلی و سرگردانی چند هزار زائر افغانستانی در مرز چذابه خبر داد.

گفتنی است مجوز اولیه ی اعزام پنجاه زائر افغانستانی برای زیارت اربعین سال جاری از سوی طالبان ، صادر شد و با همکاری کنسولگری های عراق در تهران و مشهد ، ویزای رایگان زائران افغانستانی بدون هیچ مشکلی صادر شد.

اما در ادامه ، به دلیل عدم همکاری ، فقط تعداد کمی از آنان توانستند قبل از ایام اربعین وارد خاک عراق شوند و هم اکنون هفت هزار از آنان که از زیارت اربعین جامانده اند ، رهسپار این سفر شده اند.

این تعداد از زائران افغانستانی ، به دلیل آن که اخذ ویزای دو بار ورود به ایران برای زوار افغانستانی و پاکستانی از نظر قانونی لازم و ضروری است ، به دلیل عدم همکاری های لازم در این زمینه ، توفیق شرکت در پیاده روی و زیارت اربعین را از دست داده اند و تلاش می کنند با تاخیر خود را به زیارت عتبات برسانند.

این تاخیر موجب ازدحام زوار تازه از راه رسیده افغانستانی و پاکستانی در مرزهای ایران و عراق و بروز مشکلات مضاعف شده است.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، بعد از پیگیریهای موسسه مصباح الحسین علیه السلام در شهر مقدس کربلا وابسته دفتر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، از دفتر نخست وزیری عراق، کمتر از ساعتی قبل مرز به روی زوار افغانستانی باز شد.

آخرین اخبار دریافتی حکایت از موافقت متصدیان گذرگاه مرزی الشیب با ورود زائران افغانستانی در قبال پرداخت ده دلار به ازای هر زائر برای ورود به خاک عراق دارد ، امید است مشکلات پیش آمده برای سایر زائران افغانستانی و پاکستانی با مساعدت دولت عراق مرتفع شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا