اخبارافغانستانجهان

اربعین در افغانستان

از اربعین حسینی طی مراسم‌هایی در چندین استان افغانستان از سوی شیعیان این کشور تجلیل و گرامی داشتند. بر اساس گزارش‌ها در استان سرپل در شمال افغانستان، هزاران تن از عاشقان امام حسین علیه السلام راهپیمایی اربعینی انجام داده و شعار لبیک یا حسین سردادند. امسال اما بدلیل سلطه گروه طالبان و وضع محدودیت‌ها، شیعیان افغانستان کمتر توانستند در مراسم های اربعین شرکت کنند.

شیعیان افغانستان، با وجود فقر شدید و بحران های موجود و وضع محدودیت‌ها از سوی گروه طالبان، مراسم اربعین امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش را گرامی داشتند. بر اساس گزارش‌ها در شماری از مساجد، حسینیه‌های کابل پایتخت، استان‌های مرکزی و شمالی هزاره نشین این کشور، به روز چهارشنبه، 15 شهریور مراسم های اربعین حسینی برگزار گردید. همچنین قرار است امروز پنجشنبه هم، در شماری از حسینیه‌ها و مساجد مراسم هایی به مناسبت اربعین امام حسین علیه السلام برگزار شود.

اینجا در استان سرپل، در شمال افغانستان، هزاران تن از شیعیان و عاشقان امام حسین علیه السلام، روز چهارشنبه، 15 شهریور، پس از راهپیمایی به مناسبت اربعین حسینی در حرم امامزاده یحیی گردهم آمدند و مراسم عزاداری برپا کردند. راهپیمایان اربعین حسینی در حرم امامزاده یحیی، ندای «لبیک یا حسین» سردادند و بار دیگر اهداف قیام عاشورای امام حسین علیه السلام را زنده کردند. راهپیمایان اربعین حسینی درحرم امامزاده یحیی مورد استقبال گرم مردم محل و خادمان این امامزاده قرار گرفتند. نوحه خوانی و سینه زنی، برپایی موکب و اهدای نذورات در حرم امامزاده یحیی بخشی از برنامه‌های ویژه اربعین در این زیارتگاه بود.

شیعیان افغانستان در حالی اربعین حسینی را گرامی می‌دارند، که بحران های سیاسی، فقر و گرسنگی بیشتر از گذشته دامنگیر آنان شده است. تا جایی که بسیاری از خانواده ها حتی توانایی تهیه‌ی سه وعده غذای کافی در روز را ندارند. با این وجود، اما شیعیان و عاشقان امام حسین علیه السلام، همواره در اعتقادات مذهبی شان پایبند بوده و سنت های مذهبی را در هر شرایط اجرا نموده اند. مراسم های عزاداری امام حسین علیه السلام در ماه محرم و پس از آن ماه صفر و اربعین حسینی، از مهم ترین مراسم هایی هستند که شیعیان افغانستان حتی در خفقان ترین شرایط گرامی داشته اند. ماه محرم امسال تحت سلطه گروه طالبان در افغانستان، یکی از خونین ترین عاشورا برای شیعیان افغانستان بود. گروه طالبان در عاشواری امسال سخت ترین شرایط و محدودیت ها را علیه شیعیان این کشور وضع کردند. حتی در چندین مسجد کابل و در استان غزنی، علیه عزاداران حسینی شلیک کردند که بر اساس گزارش ها چهار تن از شیعیان در اثر تیر اندازی مستقیم طالبان به شهادت رسیده و چندین تن دیگر زخمی شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا