اخبارافغانستانجهان

هشدار از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان

برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، اعلام کرد به دلیل کاهش منابع مالی و کمبود بودجه، جیره غذایی دو میلیون نفر در افغانستان را قطع می‌کند.

مقام‌های برنامه جهانی غذا به خبرگزاری رویترز گفتند که ممکن است تا پایان اکتبر امسال، همه کمک‌های غذایی و نقدی به افغانستان را قطع کنند، زیرا این سازمان با کمبود بودجه شدید مواجه است. این سازمان همچنین در مورد زمستان پیش رو در افغانستان هشدار داد و آن را «فاجعه‌بار» خواند و اعلام کرد در صورت ادامه کمبود بودجه، ارسال کمک غذایی به مناطق دورافتاده که زمستانی سخت در پیش دارند، ممکن نخواهد بود. این در حالی است که حدود ۲۹.۲ میلیون نفر معادل سه‌چهارم جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

گفتنی است بحران بشردوستانه در افغانستان در حالی افزایش یافته است که پس از خروج نیروهای خارجی و افتادن این کشور به دست طالبان، کمک‌های توسعه‌ای خارجی که ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دادند، قطع شدند. در دو سال گذشته، برخی کشورها با ارسال کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این کشور تلاش کردند اما محدودیت‌های وضع ‌شده از سوی طالبان برای زنان و ممنوع کردن اشتغال آنان در سازمان‌های امدادرسان، نداشتن مشروعیت بین‌المللی و وجود گزارش‌هایی درباره حیف‌ و میل بودجه‌های کمکی از سوی این گروه سبب شدند برخی کشورها کمک‌هایشان به افغانستان را قطع کنند یا کاهش دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا