اخبارافغانستانجهان

تداوم ظلم علیه شیعیان افغانستان

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی بر شیعیان هزاره در افغانستان رو به افزایش بوده است؛ فشارهای که باعث از بین رفتن حقوق شهروندی و آزادی مذهبی آنها شده است. بر اساس گزارش‌های منابع معتبر، فشارها علیه شیعیان هزاره در افغانستان «با عناوین و بهانه های مختلف» و «به شیوه های گوناگون» اعمال می شود.

تداوم فشار طالبان بر شیعیان هزاره افغانستان؛ از مسدود کردن راه تردد تا اجبار به پرداخت غرامت به کوچی‌ها!

تازه ترین موارد فشار و ظلم علیه شیعیان هزاره در افغانستان در استان بامیان و شهرستان سرچشمه از توابع میدان وردک رخ داده است و در هر دو مورد افرادی «با حمایت طالبان»، علیه هزاره ها دعوای حقوقی بر اساس «اسناد جعلی» و «ادعای بی اساس» راه اندازی کرده اند.

بر اساس گزارش منابع محلی از بامیان، گروهی از افرادی «متعلق به سنی ها و قوم پشتون» بر هفت جریب زمین ساکنان یک روستا در مرکز بامیان با استفاده از «اسناد جعلی» ادعای مالکیت کرده است. منابع محلی در بامیان می گویند که افراد از «حمایت مستقیم» عبدالله سرحدی، والی طالبان برخوردار است و بر این زمین ها ده میلیون و 900 هزار افغانی قیمت گذاشته اند و از ساکنان بومی این روستا می خواهند که آن را پرداخت کنند. بر اساس اطلاعات این منابع، این افراد تا اکنون 3.3 میلیون افغانی از 13 خانواده که بر این زمین ها ساکن بوده اند، با حمایت والی طالبان در بامیان و فرماندهی پلیس و امنیت آن استان، اخذ کرده و برای اینکه باقی آن پول را بدست آورند، راه تردد 500 خانواده را با حفر گودال در پنج مسیر، مسدود کرده اند. اکنون بیش از یک هفته است که افرادی متعلق به قوم پشتون راه تردد 500 خانواده شیعه و هزاره را در بامیان مسدود کرده اند، اما به این مسئله نه مسئولان محلی طالبان و نه  مقامات طالبان در کابل توجه کرده اند.

از سویی دیگر، به تازگی ویدیویی از یک تصمیم طالبان و شورای موسوم به «شورای حل منازعات کوچی و ده نشین» در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نحوه قضاوت طالبان و این شورا را به نفع یک «پشتون کوچی» نشان می دهد. بر اساس گزارش منابع محلی، یک مرد کوچی ادعا کرده که در سال 1398 خورشیدی، 180 گوسفندش در روستای سرچشمه شهرستان میدان وردک، تصاحب شده و ساکنان این روستا را متهم به تصاحب این گوسفندان کرده است.  در ویدیویی که از زمان قرائت این فیصله و حکم صادر شده، نشان می‌دهد که شیعیان هزاره به دلیل ترس از تهدیدات طالبان، سکوت اختیار کرده اند و مجبور به پرداخت این غرامت «ظالمانه و جابرانه» شده اند.

فعالان هزاره در افغانستان می‌گویند در بیش از دو سال گذشته، یکبار دیگر تلاش ها برای «غصب زمین» های شیعیان هزاره در مناطق مختلف این کشور افزایش یافته است. فعالان هزاره می گویند که هزاره های این کشور اکنون با «نسل کشی»، «کوچ اجباری از مناطق بومی» و «غصب زمین» های شان مواجه هستند. چندی قبل مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه نیز با نشر گزارشی، گفت که هزاره های افغانستان در زیر سلطه طالبان در خطر جدی «نسل کشی آهسته» قرار دارند و طالبان آنها را به دلایل قومی و مذهبی سرکوب می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا