اخبارجهان

در روز جهانی قربانیان ناپدید شدن اجباری..سازمان جهانی مسلمان آزاده خواستار روشن شدن سرنوشت ناپدیدشدگان اجباری شد

۳۰ آگوست برابر ۹ شهریور از سوی سازمان ملل متحد ، روز جهانی ناپدیدشدگان اجباری نام گرفته است.

این روز به سرنوشت کسانی اشاره دارد که در حکومت‌های دیکتاتوری، پیامدهای جنگ ها، درگیری‌های سیاسی، مسیر مهاجرت یا دلایل نامعلوم دیگر ناپدید شده‌اند.

سازمان جهانی نفی خشونت (مسلمان آزاده) به مناسبت این روز بیانیه ای صادر کرده است.

سازمان جهانی نفی خشونت (مسلمان آزاده) از همه سازمان های حقوق بشری و بشردوستانه خواست با تشدید تلاش ها و بکارگیری تمامی ابزارهای لازم از جمله اعمال فشارهای لازم ، برای روشن شدن سرنوشت ناپدیدشدگان اجباری ، گام های موثری بردارند.

این مطالب در پیامی از سوی سازمان (مسلمان آزاده) به همه سازمان های حقوق بشری و بشردوستانه در روز جهانی قربانیان ناپدید شدن اجباری ارسال شد ، این سازمان هم چنین در این بیانیه خواستار اجرای عدالت برای خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان این اتفاق ها با حمایت و ایستادن در کنار آنها شد.

این سازمان در پیام خود که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری اخبار شیعه قرار گرفته است، از همه سازمان‌های حقوق بشری و بشردوستانه خواست در شرایطی که برای گرامیداشت این مناسبت ، در نهادهای بین المللی شرکت می کنند ، تلاش‌های خود را برای تعیین سرنوشتِ ناپدیدشدگان اجباری افزایش دهند و از تمامی ابزارهای لازم از جمله اعمال فشار به افکار عمومی دنیا و نهادهای بین المللی بهره گیرند.

این سازمان ، هم چنین خواستار اجرای عدالت برای خانواده‌های ناپدید شدگان اجباری از طریق جلب حمایت از نهادهای بین المللی حقوق بشری شد و هم چنین از دولت های دموکراتیک دنیا ، برای اقدام جدی و مثمر ثمر برای حل این مشکل جدیِ پیش روی مردمِ بیگناه ، درخواست یاری کرد.

سازمان جهانی نفی خشونت هم چنین تاکید کرد : پدیده ناپدید شدن اجباری یکی از فجیع‌ترین و ظالمانه‌ترین جنایات است که توسط گروه‌ها، افراد یا برخی رژیم‌های حاکم علیه مردم بیگناه انجام می‌شود که در واقع، ممکن است فراتر از قتل و سایر اعمالی باشد که حقوق بشر را نقض می کند ، این اقدام ها ، اولا در تضاد با دستورات ادیان آسمانی و ثانیا هنجارها و قوانین بین المللی می باشد.

این سازمان اعلام کرد که پدیده ناپدید شدن سال هاست مناطق بیشماری از دنیا و کشورهای خاورمیانه را فرا گرفته است ، و گسترده شدن آن ، به یکی از ویژگی های مرتبط با ناآرامی ها و خصومت های سیاسی تبدیل شده و منجر به مخفی نمودن و ناپدید شدن اجباری صدها غیرنظامی شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که هنوز از سرنوشت صدها زن عراقی علاوه بر ده ها کودک که به مذهب شیعه و دیانت ایزدی تعلق داشتند ، اطلاعی در دست نیست ، ناپدید شدن این افراد پس از تهاجم سنی های تندروی داعش به مناطق آنها صورت گرفته ، اگر چه سال ها پیش این گروه تروریستی شکست خورده و فعالیت های آن پایان یافته است.

این سازمان هم چنین افزوده است ، به موازات این اقدام های ضد حقوق بشری ذکر شده ، صدها انسان بیگناه نیز به دلیل مخالفت خود با سیاست های مستبدانه و اعتراض به اِعمال دیکتاتوری توسط دولتمردان کشورهای خود ، از این پدیده رنج می برند.

سازمان جهانی نفی خشونت تصریح کرده است : آنچه که باعث تشدید نگرانی هاست ، این است که صدها نفر در مناطقی که درگیر نزاع های مسلحانه هستند به صورت اجباری ناپدید شده اند ، و یا در سرزمین هایی که دولت های استبدادی در آنجا حاکم هستند ، از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست ، و عاملان حقیقی این اقدام های ضد حقوق بشری ، با نیرنگ و فریب برای مخفی نگاه داشتن حقایق ، اصرار و لجاجت می ورزند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا