اخبارافغانستانجهان

گزارش تازه امریکا از وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا در گزارش تازه ‌اش تحت عنوان «آزادی مذهبی و حقوق زنان در افغانستان» نگاشته است که طالبان پس از تسلط دوباره‌ شان بر افغانستان، همه آزادی مذهبی افغان‌ها را محدود کرده‌ اند.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا چهارشنبه‌شب، ۸ شهریور، در این گزارش بر وخامت شرایط آزادی مذهبی در افغانستان در دو سال پس از تسلط طالبان بر کشور تاکید کرده است.

در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است: «طالبان از طریق یک سلسله فرمان‌ها به ‌گونه برنامه ‌ریزی شده آزادی مذهبی همه افغان‌ها را محدود کرده‌ اند، از جمله کسانی که تفسیرهای متفاوتی از اسلام دارند، اما این محدودیت‌ها به‌طور نامتناسبی بر زنان تاثیر گذاشته است». براساس این گزارش مقام‌های طالبان در ساختار رژیم‌ شان بیشتر تفسیر «اسلام سنی» را برجسته می‌کنند. به نوشته گزارش کمیسیون آزادی مذهبی امریکا، پیامدهای این احکام بیشتر بر زنان افغان و اقلیت‌های مذهبی از جمله ممنوعیت تحصیل، اشتغال و آزادی رفت و آمد آنان تاثیر گذاشته است. این نهاد در گزارش سالانه‌اش به وزارت امور خارجه امریکا توصیه کرده که افغانستان را به‌عنوان کشور مورد نگرانی خاص به ‌دلیل شرکت در نقض سیستماتیک، مداوم و فاحش آزادی مذهبی معرفی کند. طالبان پس از تسلط دوباره‌ شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی علیه اقلیت‌های مذهبی به ویژه شیعیان وضع کرده ‌اند. عدم حضور زنان در مراسم عاشورای حسینی و تعیین مکان‌های خاص از جمله محدویت‌های این گروه علیه شیعیان در افغانستان بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا