اخبارافغانستانجهان

هشدار سازمان ملل از افزایش خودکشی زنان در افغانستان

روزنامه گاردین براساس داده‌های مراکز درمانی در افغانستان گزارش داده که پس از روی کار آمدن طالبان تعداد زنانی که خودکشی کرده ‌اند یا قصد آن را دارند، افزایش یافته است.

روزنامه گاردین روز دوشنبه 6 شهریور، گفته که افغانستان به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شده که در آن زنان بیشتر از مردان خودکشی می‌کنند. گاردین این گزارش را براساس داده‌هایی نوشته که از بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌های سلامت روان گردآوری کرده در حالیکه گفته می‌شود آمار واقعی خودکشی زنان به مراتب بیشتر از این است.

طبق این گزارش مقام‌های سازمان ملل و فعالان حقوق بشر در مورد افزایش شدید خودکشی زنان در افغانستان هشدار داده‌ اند. به گفته این مقام‌ها، دستورهای طالبان برای محدودیت حضور زنان در جامعه از ممنوعیت تحصیل دختران گرفته تا منع ورود به پارک‌ها، حمام‌ها و سایر اماکن عمومی، وضعیت زنان افغانستان را دشوار کرده است. به نوشته گاردین، آمار خودکشی زنان در افغانستان نشان‌دهنده عمق ناامیدی زنان است. روزنامه افزوده که خودکشی در افغانستان شرم ‌آور است و اغلب بر آن سرپوش گذاشته می‌شود. حتی برخی از زنانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، برای معالجه پذیرفته نمی‌شوند و آنهایی که می‌میرند، ممکن است بدون نام دفن شوند. به نوشته این رسانه، از دست دادن آزادی و امید، افزایش ازدواج‌ اجباری و زیر سن قانونی، زنان افغان را در دو سال اخیر آسیب ‌پذیرتر کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا