اخبارایرانجهان

طبق اعلام وزیر سابق آموزش و پرورش ، نزدیک به ۹ میلیون بیسواد مطلق در ایران وجود دارد

بنا بر اعلام وزیر سابق آموزش و پرورش ایران، طبق سرشماری اعلام شده در سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار ایران و بر اساس خوداظهاری افراد ، تعداد ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار بیسواد مطلق در ایران وجود دارد.

اعلام این آمار از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش رسانه‌های ایران از انحلال «نهضت سوادآموزی» سخن گفته بودند.

اگر چه آمار بیسوادان مطلق در ایران به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش، حدود ۹ میلیون نفر است ، اما به گفته کارشناسان آموزشی و فعالان صنفی حوزه آموزش، این تعداد، همه واقعیت نیست ، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر هم ، قبل از اتمام دوره آموزشی دوازده ساله، به دلایل مختلف، مدرسه را ترک و جزء نیروهای کم سواد محسوب می‌شوند.

گفتنی‌ست که اواخر سال گذشته، شاپور محمدزاده، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش ایران، به خبرگزاری تسنیم گفت که ۱۷ تا ۱۸ میلیون کم سواد در کشور داریم.

کارشناسان حوزه فرهنگی هم معتقدند که در بُعد فرهنگی و اجتماعی ، این رقم به این معناست که ما افرادی را داریم و خواهیم داشت که نمی‌توانند به طور موثر و پویا در زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش‌ آفرینی مطلوب و حضور موثر داشته باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا