مقالات

سیزدهم ذی الحجة / معجزه شق القمر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

آن‌گاه، آن حضرت سرش را به سوی آسمان بلند كرد و به ماه دستور داد كه به دو نيم شود. در همان حال ماه به دو نيمه شد……

شق القمرمعجزه رسالت 

alt

 

در شب چهاردهم ذی‌الحجه كه قرص ماه كامل بود، تعدادی از مشركان مكه و يا به روايتی چهارده تن از اصحاب عقبه (افرادی از اهالی يثرب در عقبه منی در مكه معظمه با پيامبر خدا صلی الله علیه و آله پيمان بسته و به طوری پنهانی با او بيعت كرده بودند) از آن حضرت درخواست معجزه كردند و به وی گفتند: هر پيامبری دارای معجزه است، معجزه شما در اين شب چه می‌تواند باشد؟ 

پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: شما از من چه معجزه‌ای می‌خواهيد؟ آنان گفتند: اگر خدا با تواست و تو در نزد او قدر و منزلتی داری، از او بخواه كه قرص ماه را دو قطعه كند و آن‌دو را از هم جدا كند. پيامبر صلی الله علیه و آله درباره پيشنهاد آنان می‌انديشيد كه جبرئيل امين بر او نازل شد و عرض كرد: ای محمد! خدای سبحان به تو سلام می‌رساند و می‌فرمايد: هر چيزی در اين عالم را به فرمان تو در آوردم، هر چه از من بخواهی اجابت كنم. 

آن‌گاه، آن حضرت سرش را به سوی آسمان بلند كرد و به ماه دستور داد كه به دو نيم شود. در همان حال ماه به دو نيمه شد و معجزه الهی به وقوع پيوست. پيامبر صلی الله علیه و آله و پيروان او به سجده رفته و خدای قادر و سبحان را شكر كردند. آنگاه به آن حضرت گفتند: آيا امكان دارد كه دو نيمه ماه به هم بپيوندد و همانند سابق شود؟ 

پيامبر صلی الله علیه و آله اشاره‌ای به ماه كرد و دستور داد كه به هم بپيوندند. مشركان مكه (و يا اصحاب عقبه) بار ديگر از آن حضرت درخواست كردند كه وی معجزه كرده و بالای ماه را بشكافد. آن حضرت برای اتمام حجت بر آنان بارديگر اشاره به ماه كرد و فرمان داد كه در بالايش شكافی پديد آيد. در همان لحظه انشقاقی پديد آمد و بالای ماه شكافته شد و معجزه شق‌القمر به‌وقوع پيوست. 

پيامبر صلی الله علیه و آله و پيروانش سجده شكر كرده و خدای سبحان را كه چنين معجزه‌ای به پيامبرش عنايت كرد، سپاس گفتند. آن‌گاه پيامبر صلی الله علیه و آله به ماه اشاره كرد كه به حال سابقش برگردد. مشركان و كافران كه با چشم خود شاهد اين معجزه الهی بودند، به عهدشان وفا نكرده و برای ايمان آوردن به پيامبر صلی الله علیه و آله بهانه آوردند و گفتند: ما منتظر بازگشت مسافرانمان از شام و يمن می‌مانيم، اگر آنان نيز اين معجزه را ديده باشند به تو ايمان می‌آوريم و در غير اين صورت معلوم می‌شود كه بر ما سحر و جادو كردی و دشمنی ما نسبت به تو افزون می‌شود. 

به هر روی مشركان با اين بهانه از زير بار عهد و پيمانشان شانه خالی كرده و به آن حضرت ايمان نياوردند و گفتند كه كار محمد صلی الله علیه و آله ، سحر و جادو بود.* 


منبع: مجمع‌البيان، طبرسی، ج 10-9، ص281. 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا