آیت الله العظمی شیرازی: پیامبر اکرم بر خلاف همه حکمرانان دنیا پس از پیروزی ، کسی را مجبور به پذیرش دین خود نکردند
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه ۲۱ محرم سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی با تشریح آیه شریفه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ فرمودند ، این آیه تشریع است ، یعنی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله بر خلاف تمامی حکمرانان دنیا که وقتی در جنگ پیروز می شوند ، افراد لشکر شکست خورده را یا شکنجه می نمایند و یا اجبار به پذیرش خواسته های خود می کنند ، هرگز به مانند آنان عمل نمی کردند.
معظم له با اشاره به این که پیامبر اکرم در ده ها جنگی که مفروض بر ایشان شد ، فقط مدافع بوده و شروع کننده جنگ ها نبودند فرمودند در این جنگ ها وقتی ایشان پیروز می شدند حتی یک نفر را مجبور نکردند که مسلمان شود.
ایشان در ادامه تاکید فرمودند در مورد بت پرستان نیز با آن که پیامبر اکرم بت ها را شکستند اما هرگز کسی را مجبور نکردند که از بت پرستی دست بردارد و به خدای یکتا ایمان بیاورد.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با اشاره به حجت بودن ظواهر قرآن فرمودند : هر آن چه در قرآن آمده مسلّما درست است و هیچ اشکالی هم ندارد ، حتی فقهای عظام که اهل خبره هستند ، در جاهایی که ظهور هست ، استناد می کنند ، چرا که ظواهر حجت است و این را شیخ انصاری رضوان الله علیه در اوائل کتاب رسائل ، مفصل بحث کرده که ظواهر قرآن حجت است ، لذا آن جایی که ظهور هست هیچ اشکالی ندارد ، به همین لحاظ بعضی از قصه هایی که قرآن نقل فرموده ، فقها در فقه به آن ها به عنوان حکم فقهی استناد می کنند ، حکم فقهی مبحثی است که در اصول ، در مورد آن بحث می کنند و در فقه هم مکرر آمده است ، استصحاب الشرایع السابقة جزء همین موارد است.
معظم له در رابطه با برخی از احکام در ادیان گذشته که در دین اسلام مورد اشاره واقع نشده فرمودند اگر حکمی در شرایع گذشته مسلّم بود و در شریعت اسلام خلاف آن وجود نداشت ، مشهور بین فقها آن است که می توان استصحاب کرد ، چرا که شرایع گذشته هم حکم خدا بوده است ، لذا اگر در شریعت اسلام ، خلاف آن ثابت نشد ، مشکلی ندارد و می توان به شریعت سابقه عمل کرد.
ایشان در رابطه احتمال انجام فعل مکروه توسط معصومین علیهم السلام فرمودند : معصومین نه مکروه و نه حتی ترک اولی انجام می دهند ، اما گاهی شرایط به گونه ای است که چون تزاحم است ، آن مزاحم اهم را انجام داده اند ، چرا که آن چه که معصومین علم دارند اگر به ما انسان های عادی که علم نداریم هم بگویند و از آن ها خبردار شویم ، برای ما هم در حالت تزاحم ، تزاحم اهم بلاشک مقدم است ، مثلا با آن که پنیر مکروه است اما در روایت نقل شده که معصوم علیه السلام پنیر خورده اند ، در این جا چون عصمت برای معصومین مسلّم است آن روایاتی که غالبا مراسیل است و بیان می کند که معصوم فلان عمل مکروه را انجام داده را باید حمل بر این بکنیم که مزاحم اهم داشته است ، یعنی در آن وقت و در آن شرایط ، انجام دادن آن مکروه ، برای معصومین اهم بوده است ، اما برای غیر معصومین انجام مکروه اشکالی ندارد ، بالنتیجه چون عصمت مسلّم است و شبهه ای ندارد حمل بر تزاحم می شود.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :
حکم مسح اسماء مصصومین علیهم السلام ، جواز نفرین ظالم توسط مظلوم در حد ظلم ، شرح آیه ۲۵ سوره کهف ، حکم شبیه خوانی و تعزیه ، حکم نیابت مرد و زن در طواف نساء ، لزوم اتمام حج عمره ، اشاره به برخی از مغالطه های اهل باطل در قبال برخی عبارات مجمل قرآن ، حکم روزه در روز عاشورا ، حکم تقدم یا تاخر نماز آیات بر نماز یومیه ، توصیف پل صراط در قیامت ، دلیل شهادت دادن به اقامه نماز و اعطای زکوة در زیارت عاشورا ، کیفیت معراج پیامبر اکرم ، معنای قدم صدق در زیارت عاشورا ، دلیل تاخیر در دفن بدن های مطهر شهدای کربلا و حکم خواندن نماز مضطرّ ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید