مرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی خطاب به علامه مهتدی از روحانیون مبارز بحرینی: ملت مظلوم بحرین به زودی پیروز خواهد شد

در روزهای پایانی ماه رجب، روحانی مبارز و سرشناس بحرینی، حجت الاسلام والمسلمین علامه حاج شیخ عبدالعظیم مهتدی، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار و لحظاتی را در محضر مبارک معظم له میهمان بود. 

علامه مهتدی در یادداشتی، دیدار خود با مرجع و استاد خویش را چنین بازگو می کند: 

در روزهای پایانی ماه رجب الحرام 1434ق، دیداری خصوصیِ نیم ساعته با مرجع ربانی، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی داشتم. ایشان به مناسبت، آیه ی کریمه ی: «وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛(1) و هرکه صبر و گذشت کند، مسلّماً این از اخلاق و رفتار ارزشمندی است که خدای متعال به آن امر فرموده است» را قرائت نموده و سپس آن را چنان با دقت تفسیر فرمودند که مایه ی شگفتی این جانب شد. 

ایشان در این زمینه فرمودند: درصدد تفسیر نیستم، ولی چنین به دست می آید که «صبر» در این آیه ی کریمه در مقابل آزار دشمنان و «گذشت» در تعامل و برخورد با خطای دوستان است. 

معظم له افزودند: لام در «لمن» نخست، لام قسم به جهت اهمیت موضوع است و لفظ «ذلک» برای حصر در مورد یادشده است و لام در «لمن» بعدی برای تأکید است. بنابراین، به حسب ظاهر، معنای آیه ی کریمه این است که عامل: صبر در رویارویی با دشمن و عامل گذشت در تعامل با دوست دو ویژگی است که اراده و عزم [فرد یا گروه] را عامل پیروزی در کارها می سازد. به دیگر بیان پیروزی و موفقیت در کارها تنها از رهگذر صبر در جبهه ی خارجی و گذشت و بخشودن در جبهه ی داخلی به دست خواهد آمد. 

همچنین مرجع عالیقدر تأکید کردند: لفظ «غفر» که در آیه آمده است تنها به معنای «عفو» خارجی نیست، چراکه «مغفرت» گذشتی است که از درون نفس بر می آید، حال آن که «عفو»: بخشودن، نمودی خارجی در رفتار دارد. 

مرجع عالی مقام شیعه در بخشی از بیاناتشان، با اطمینان کامل، به بنده فرمودند: مطمئن هستم که ملت مظلوم بحرین به زودی پیروز خواهد شد، زیرا بنا بر آیه ی کریمه ی فوق ـ که باید آن را با آب طلا نگاشت، چراکه تمام معانی قرآن را در خود جمع کرده است، هرچند تمام آیات قرآن مقامی ارجمند و فراتر از طلا دارند ـ عمل کردند. 

این نخستین باری نیست که مرجع عالیقدر با چنین قاطعیت و اطمینانی والا پیروزی را فرجام ملت بحرین دانستند که قبل از این نیز بر پیروزی ملت بحرین تأکید کردند، چنان که گویی نسبت به چیزی علم الیقین دارند. 

بارخدایا، ما را در شمار آنان که در حیات خود فراهم آمدن زمینه ی پیروزی را شاهد هستند قرار ده، چنان که مرجع عالیقدر آن را می بینند. 

بارخدایا، عمری طولانی توأم با عافیت و برکت تا ظهور یگانه نجات بخش جهان، یعنی حضرت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا فداه ـ به ایشان عطا فرما، آمین.(2) 

شایان ذکر است علامه حاج شیخ عبدالعظیم مهتدی بحرانی از علمای بحرین و از رهبران معارض رژیم آل خلیفه و رئیس جمعیت اهل البیت علیهم السلام، از شاگردان و وکلای حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی است. ایشان دارای تألیفات زیادی در باب معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خصوصاً شعائر حسینی می باشند و در حال حاضر یکی از عالمان مجاهد و معارض طاغوت آل خلیفه شمرده می شوند. 

این عالم مجاهد چندین سال قبل، مسئولیت مجلس اعلای اسلامی را در بحرین عهده دار بود اما به سبب اعتراضات و انتقاداتی که به رژیم آل خلیفه داشت و سرکوب، استبداد و ظلمی که رژیم آل خلیفه بر مردم روا می داشت را محکوم می کرد از مسئولیت استعفا داد. 

وی همواره از منتقدان جدی آل خلیفه محسوب می شد و با شروع انقلاب کرامت بحرین، به همراه ملت انقلابی این کشور در تظاهرات ها شرکت کرد و در میدان اللؤلؤء به همراه دیگر علمای بحرینی حاضر شد. 

در پی هجوم وحشیانه نیروهای آل خلیفه به فرماندهی ارتش سعودی به ملت انقلابی بحرین و سرکوب و کشتار و حمله به منازل آنان، علامه مهتدی نیز از این اوضاع در امان نماند و نیروهای رژیم آل خلیفه (در ماه های اول قیام مردم بحرین) به منزل وی حمله کردند و به طور وحشیانه ای این عالم بحرینی را ربودند. 

بعد از بازداشت وی، نیروهای آل خلیفه ابتدا از بازداشت این مبارز بحرینی به مدت دو روز خبر داده بودند؛ این در حالی بود که وی پس از گذشت 600 روز در زندان های آل خلیفه به سر می بُرد. وی آخرالامر، پس از تحمل ماهها شکنجه و حبس آزاد شد. 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ 

1. سوره ی شوری، آیه ی 43. 

2. گزیده ای از یادداشت های علامه مهتدی از دقائق جلوس در محضر آیت الله العظمی شیرازی.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا