اخبارجهانجهان اسلام

کنفرانسی به نام گفتگوی ادیان ، به کام ترویج دهندگان خشونت و نفرت

چهاردهمین کنفرانس گفتگوی ادیان روز گذشته ، سه شنبه ،  با حضور ۷۰ کشور در دوحه پایتخت قطر ، فعالیت خود را آغاز کرد.

کنفرانس گفتگوی ادیان در سه محور اصلی «مفهوم سخنان نفرت‌آمیز و دلایل و انگیزه‌های آن» ، «الگوها و اشکال سخنان نفرت‌انگیز» و «راه‌های مقابله با سخنان تنفرآمیز» با حضور شخصیت‌هایی آغاز شد که بالاترین حجم از خشونت و سخنان نفرت آمیز را در متون و عملکرد ۱۴۰۰ ساله خود دارند.

در نخستین نشست این کنفرانس ، سخنرانان بر ضرورت گفتگوی سازنده و احترام به فرهنگ و مقدسات ملل ، طرد سخنان تنفرآمیز ، تقویت گفتمان گذشت و همگرایی و پرهیز از تعصب و فهم اشتباه از دین تأکید کردند.

اما وقتی عملکرد همین سخنرانان را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که این سخنان ، شعاری بیش نیست.

هزینه‌های هنگفتی که با برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها فقط صرف شعار دادن می‌شود و به راهکاری برای فرار از تخطئه مجامع بین المللی و حقوق بشری شده است.

از کشور میزبان این گفتمان یعنی قطر گرفته تا سایر شرکت‌کنندگان ، تجربه نشان داده که نتیجه چنین کنفرانس‌ها و گفتمان‌هایی چیزی جز متحد شدن ایشان در برابر سرکوب بیش از پیش شیعیان در کشورهای مختلف نیست.

شیعیان که به پیروی از آموزه‌های اسلام واقعی و فرهنگ علوی ، زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان و فرقه‌های مختلف و مخالفین خود را سرلوحه عملکرد خود قرار داده‌اند ، در ۱۴ قرن گذشته به فتوای علمای اهل تسنن ذبح می‌شوند و قربانی گروه‌هایی هستند که زاییده تفکر تکفیری اهل تسنن است.

امید است نتیجه چنین کنفرانس‌ها و گفتمان‌هایی حذف حجم بالای روایات جعلی نفرت‌آمیز و مشوّق خشونت در متون مهم‌ترین کتاب‌های اهل تسنن باشد و نسل‌کشی شیعیان در افغانستان و پاکستان و دیگر کشورها توسط پیروان شرکت کنندگان در اینگونه کنفرانس‌های شعاری و تبلیغاتی خاتمه یابد.)))

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا