اخباراروپاجهان

بازگشایی مراکز فراساحلی ایتالیا در آلبانی؛ نگرانی‌ها از نقض حقوق پناهجویان

ایتالیا با راه‌اندازی مراکز فراساحلی بازداشت مهاجران در آلبانی، طرحی جنجالی را عملیاتی کرد که با اعتراض شدید گروه‌های حقوق بشری مواجه شده و آن را نقض حقوق پناهجویان می‌دانند.

مراکز فراساحلی بازداشت و نگهداری مهاجران غیرقانونی که به «گوانتاناموی ایتالیا» معروف شده‌اند، در آلبانی آماده بهره‌برداری شد.

به گفته سفیر ایتالیا در تیرانا، این مراکز پس از ماه‌ها تأخیر و مشکلات لجستیکی به منظور نگهداری پناهجویانی که ایتالیا از پذیرش آن‌ها خودداری کرده، راه اندازی شده‌اند.

بر اساس توافقی که در سال ۲۰۲۳ میان ایتالیا و آلبانی منعقد شد، سالانه تا ۳۶ هزار مهاجر مرد که در آب‌های بین‌المللی متوقف شده‌اند، به این مراکز منتقل می‌شوند.

این اقدام با اعتراض شدید گروه‌های حقوق بشری و سیاستمداران مخالف دولت ایتالیا روبرو شده است.

آنها این توافق را «غیرانسانی» و «غیرقانونی» توصیف کرده و هشدار داده‌اند که این مراکز می‌تواند به نقض حقوق اساسی پناهجویان منجر شود.

فدریکا بورلیزی، وکیل یک نهاد حقوق بشری، این مراکز را به «گوانتاناموی ایتالیا» تشبیه کرده است.

این نام‌گذاری اشاره به بازداشتگاهی است که در آن مظنونان تروریستی بدون محاکمه، زندانی و تحت شکنجه قرار می‌گرفتند.

منتقدان این طرح معتقدند که انتقال پناهجویان به مکانی خارج از مرزهای ایتالیا نظارت بر شرایط نگهداری آن‌ان را دشوار کرده و آنها از دسترسی به کمک‌های قانونی محروم می‌شوند.

با وجود این انتقادات، دولت ایتالیا این طرح را اقدامی ضروری برای کاهش فشار بر مراکز پناهجویی داخلی و منصرف کردن مهاجران از ورود غیرقانونی به این کشور می‌داند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا