آسیااخبارجهانعربستان سعودی

افزایش درخواست ها برای نظارت بر رعایت حقوق بشر در عربستان در آستانه میزبانی جام جهانی 2034

در آستانه تأیید عربستان سعودی به‌عنوان میزبان جام جهانی 2034، گروهی از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر از فیفا خواسته‌اند که نظارت مستقل بر رعایت حقوق بشر در این کشور را الزامی کند.

این درخواست در پی نگرانی‌ها از وضعیت حقوق بشر، به‌ویژه در زمینه آزادی‌های عمومی از جمله شیعیان این کشور و شرایط کارگران مهاجر، مطرح شده و بر اهمیت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از نقض‌های احتمالی تأکید دارد.

با نزدیک شدن به تأیید عربستان سعودی به‌عنوان میزبان جام جهانی 2034، یک گروه از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر از فیفا خواسته‌اند که نظارت مستقل بر وضعیت حقوق بشر در این کشور را الزامی کند.

این درخواست ها در پی انتقادات شدید از سوابق حقوق بشری عربستان، به‌ویژه در زمینه آزادی بیان و حقوق زنان از جمله در رابطه با شیعیان این کشور مطرح شده است.

این مشاوران تأکید کرده‌اند که فیفا باید از تجارب گذشته، به‌ویژه در میزبانی قطر در جام جهانی 2022، درس بگیرد و تدابیر لازم را برای جلوگیری از نقض‌های حقوق بشری در عربستان اتخاذ کند.

آن‌ها هم چنین خواستار اضافه شدن یک بند فسخ در قرارداد میزبانی هستند تا در صورت عدم رعایت حقوق بشر، فیفا بتواند به‌راحتی قرارداد را لغو کند.

گروه‌های حقوق بشری نگران شرایط کارگران مهاجر در عربستان هستند و می‌گویند که ساخت و سازهای بزرگ برای این رویداد می‌تواند به نقض‌های جدی حقوق بشر منجر شود.

در حالی که مقامات عربستان از پیشرفت‌های اجتماعی تحت «چشم‌انداز 2030» صحبت می‌کنند، انتقادات به وضعیت حقوق بشر در این کشور همچنان ادامه دارد و خواستار پاسخگویی فیفا به این درخواست‌ها بیشتر از همیشه حس می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا