آسیااخبارجهانجهان اسلام

فراخوان برای حمایت جهانی از ایغورها در سالروز اشغال ترکستان شرقی

در هفتاد و پنج سالگی تأسیس جمهوری خلق چین، کمپین نجات اویغورها با صدور فراخوانی جهانی، بر ضرورت اقدام فوری علیه سرکوب‌ها و جنایات علیه مردم اویغور و سایر اقوام ترک‌زبان تأکید کرده است.

این روز، برای میلیون‌ها اویغور یادآور آغاز یک تراژدی تاریخی است و به جای جشن، صحنه‌ای از رنج و اشغال را به تصویر می‌کشد.

فعالان حقوق بشر خواستار همبستگی جهانی برای مقابله با این ظلم و دفاع از حقوق اویغورها هستند.

به مناسبت هفتاد و پنج سالگی تأسیس جمهوری خلق چین، کمپین نجات اویغورها در واشنگتن، فراخوانی برای تجدید تلاش‌های جهانی به منظور مقابله با سرکوب‌های مستمر علیه اویغورها و سایر اقوام ترک‌زبان منتشر کرده است.

این تاریخ برای میلیون‌ها اویغور یادآور تراژدی و اشغال سرزمین‌شان است، نه جشن و شادی.

در ۱۲ اکتبر ۱۹۴۹، چند روز پس از تأسیس جمهوری خلق چین، ارتش آزادی‌بخش خلق چین به ترکستان شرقی حمله کرد و منجر به سقوط جمهوری ترکستان شرقی شد.

در ادامه، در ۱ اکتبر ۱۹۵۵، دولت چین به‌ اجبار منطقه‌ای به نام «منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ» را تأسیس کرد.

امام عبدالمالک مجاهد، رئیس سازمان «عدالت برای همه»، با اشاره به این مناسبت گفت: «روز ملی چین با رنج‌هایی که مردم اویغور متحمل شده‌اند، تضاد عمیقی دارد. ما باید به یاد آوریم که این روز آغاز دهه‌ها اشغال، سرکوب و وعده‌های شکسته بوده است.»

آرسلان حیدایت، مسئول کمپین نجات اویغورها، نیز بر لزوم همبستگی جهانی تأکید کرد و افزود: «هفتاد و پنج سال اشغال باعث رنج‌های غیرقابل تصوری شده است، و باید صدای اویغورها را بشنویم و در برابر این جنایت سکوت نکنیم.»

کمپین نجات اویغورها از جامعه جهانی می‌خواهد تا با محکوم کردن اشغال ترکستان شرقی و حمایت از حق مقاومت اویغورها، به این جنایت‌ها پایان دهد و عدالت را برقرار کند.

این کمپین تاکید دارد که این زمان، زمان اقدام قاطعانه جهانی است؛ با اویغورها بایستید و در برابر ستم چین مقاومت کنید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا