آسیااخباراروپاجهان

درخواست سازمان های حقوق بشری از شورای اروپا مبنی بر الزام آذربایجان به توقف سرکوب و نقض حقوق بشر

سازمان‌های حقوق بشری از مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) خواسته‌اند تا پیش از پذیرش دوباره نمایندگان آذربایجان، معیارهای سخت‌گیرانه‌ای برای رعایت حقوق بشر در این کشور تعیین کند.

این درخواست در پی تشدید سرکوب فعالان، روزنامه‌نگاران و منتقدان دولت آذربایجان و ادامه نقض حقوق بشر توسط مقامات این کشور مطرح شده است.

در بیانیه‌ای مشترک از سوی دیده‌بان حقوق بشر و ده سازمان حقوق بشری دیگر، از مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) خواسته شده است تا پیش از بازگرداندن نمایندگان آذربایجان به این نهاد، معیارهای مشخصی برای رعایت حقوق بشر در این کشور تعیین کند.

این درخواست در پی سرکوب گسترده فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران مستقل و منتقدان دولت آذربایجان مطرح شده است.

از زمان عدم تأیید اعتبار نمایندگان پارلمانی آذربایجان در ژانویه ۲۰۲۴، دولت این کشور سرکوب‌ها را تشدید کرده و شمار زیادی از فعالان و رسانه‌ها با اتهامات غیرواقعی مانند قاچاق و جرایم اقتصادی دستگیر شده‌اند.

همچنین، استفاده گسترده از شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان گزارش شده است.

این بیانیه همچنین به انتخابات اخیر در آذربایجان اشاره می‌کند که به گفته نهادهای بین‌المللی از استانداردهای دموکراتیک بسیار پایین برخوردار بوده و شرایط رقابت عادلانه‌ای نداشته است.

مجمع پارلمانی شورای اروپا در این انتخابات حضور نداشته است.

در پایان این بیانیه با تأکید بر لزوم همکاری دولت آذربایجان با نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، سازمان های حقوق بشری خواستار آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی و توقف پیگردهای غیرقانونی منتقدان شده اند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا