آفریقااخبار

درخواست وکلای مخالفان سیاسی تونس برای تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری درباره سرکوب مخالفان و سوءرفتار با مهاجران

وکلای مدافع و خانواده‌های رهبران زندانی مخالف دولت تونس، از دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) خواسته‌اند تا سرکوب سیاسی و سوءرفتار با مهاجران آفریقایی سیاه‌پوست توسط دولت تونس را مورد بررسی قرار دهد.

این درخواست در آستانه انتخابات شش اکتبر و به دنبال ادعاهای جدید مبنی بر نقض حقوق بشر ارائه شده است.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تونس که قرار است ۶ اکتبر برگزار شود، وکلای مخالفان سیاسی و خانواده‌های آنان بار دیگر از دادگاه بین‌المللی کیفری خواسته‌اند تا تحقیقات جدیدی را درباره سرکوب مخالفان و بدرفتاری با مهاجران آفریقایی سیاه‌پوست توسط دولت قیس سعید آغاز کند.

این دومین باری است که چنین درخواستی از سوی مخالفان دولت مطرح می‌شود.

وکلای مدافع اظهار داشتند که مدارک جدید نشان می‌دهد مهاجران آفریقایی سیاه‌پوست با رفتارهای خشن و بی‌رحمانه‌ای از سوی مقامات تونسی مواجه هستند.

یکی از وکلا تاکید کرد: «دادگاه کیفری بین‌المللی صلاحیت دارد این جنایات علیه بشریت را بررسی کند و باید برای حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد با تمام توان خود اقدام کند.»

این مهاجران از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، که برای ورود به تونس نیاز به ویزا ندارند، این کشور را به عنوان سکوی پرتابی به سوی اروپا انتخاب می‌کنند.

در کنار این، برخی مهاجران از مرزهای لیبی وارد تونس می‌شوند.

یکی از اعضای خانواده‌های درخواست‌کننده، با اشاره به افزایش خودکامگی، نژادپرستی و نفرت‌پراکنی در تونس گفت: «ما از دادگاه بین‌المللی و جامعه جهانی می‌خواهیم از انسانیت حمایت کرده و عدالت و کرامت را بازگردانند.»

چهارده سال بعد از آن که محمد بوعزیزی، دستفروش تونسی خود را آتش زد تا جرقه انقلاب‌هایی را بزند که دیکتاتورهای تونس و مصر و لیبی و یمن را سرنگون کرد، زادگاه او و «بهار عربی» با خطر «بازگشت به استبداد» روبرو است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا