آسیااخبارافغانستانجهان

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را در مورد وضعیت حقوق بشری و امنیتی افغانستان برگزار کرد.

همزمان؛ دبیرکل سازمان ملل از نقض فاحش حقوق زنان، تبعیض علیه گروه‌های قومی مذهبی و همچنین صدور تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها ابراز نگرانی نمود.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه 28 شهریور، در مقر این سازمان در نیویارک دایر شد، نماینده ویژه دبیرکل این سازمان و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش سه ماهه خود را در مورد وضعیت جاری افغانستان تحت حاکمیت طالبان ارائه کرد.

وی گفته است که طالبان با تطبیق سیاست‌های سخت‌گیرانه خود بحران بشری را در افغانستان بدتر کرده ‌اند.

همزمان؛ دبیرکل سازمان ملل ضمن نگرانی از نقض وحشتناک حقوق زنان و تبعیض علیه گروه‌های قومی مذهبی افغانستان، گفته که یک نشست فوق‌العاده درباره افغانستان برگزار خواهند کرد.

او افزوده که در این نشست درباره «نقض فاحش حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان» گفت‌وگو خواهد شد.

در همین حال؛ مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید 90 درصد زنان و دختران افغا‌نستان دچار مشکلات روانی شده ‌اند.

وی با اشاره به اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط طالبان گفته که این قانون نه تنها زنان را از مردان، بلکه زنان را از زنان نیز جدا می‌کند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل، در شرایطی برگزار می شود که از بسته شدن مدارس دختران بالاتر از کلاس ششم توسط طالبان سه سال می گذرد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به همین مناسبت، با انتشار بیانیه‌ای گفته که طالبان از سه سال به این‌ سو یک میلیون و پانصد هزار دختر را از حق آموزش محروم کرده ‌اند.

براساس بیانیه، 38 هزار دانش ‌آموز دختر دیگر نیز طی سال جاری و پس از پایان کلاس ششم از آموزش محروم می‌شوند.

این در حالی است که پیش‌تر دیدبان حقوق بشر هم با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان گفته بود که برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی به این موضوع اهمیت قائل نشده‌ اند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا