آسیااخبارجهان

چین سرکوب فرامرزی علیه اویغورهای تبعید شده در آمریکا را تشدید کرده است

تعداد زیادی از اویغورهای تبعیدی مقیم ایالات متحده اعلام کرده‌اند که چین فشارهای فراملی خود را علیه آنها افزایش داده و از خانواده‌هایشان که هنوز در چین زندگی می‌کنند به عنوان ابزاری برای تهدید و ساکت کردن آن‌ها استفاده می‌کند.

بسیاری از اویغورهای تبعید شده در ایالات متحده می‌گویند که چین سرکوب فرامرزی علیه آنها را تشدید کرده است، و با استفاده از اقوام آنها که هنوز در چین زندگی می‌کنند، آنها را تهدید می‌کند تا در خارج از کشور ساکت شوند.

الفیدار التیبیر، رئیس انجمن اویغورهای آمریکا، در این زمینه اظهار داشت که هدف حملات آنلاین حساب‌های جعلی چینی قرار گرفته و حتی برخی از کاربران جعلی در وبینارهای او شرکت کرده و آدرس منزل او را به اشتراک گذاشته‌اند.

او می‌گوید: “چینی‌ها پیام داده‌اند که مراقب تو هستیم، ” این تهدیدها باعث شد که او امنیت خانه خود را افزایش دهد.

التیبیر خاطرنشان کرد که این فشارها به‌ویژه در دو سال گذشته شدت یافته و بسیاری از فعالان اویغوری از ترس امنیت خانواده‌هایشان از فعالیت‌های اجتماعی دست کشیده اند.

او هم چنین توضیح داد که بسیاری از حامیان سازمانش از او درخواست کرده‌اند که در پشت صحنه فعالیت کند تا شناسایی نشود.

رئیس انجمن اویغورهای آمریکا همچنین اضافه کرد که ماموران چینی از طریق بستگان اویغور در سین‌کیانگ به آن‌ها پیام می‌دهند تا از شرکت در مراسم‌های سیاسی و فرهنگی خودداری کنند.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) اعلام کرده است که از این نوع فعالیت‌ها که به عنوان «سرکوب فراملی» شناخته می‌شوند، آگاه است و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را انجام می‌دهد.

این اداره می‌گوید که چنین اعمالی نقض شدید حقوق بین‌المللی، قوانین آمریکا و حقوق فردی هستند و سرکوب فراملی توسط هر دولتی، از جمله چین، غیرقابل قبول است.

اداره FBI همچنین برای آگاه‌سازی جوامع محلی، ایالتی و دانشگاهی در خصوص تاکتیک‌های سرکوب فراملی، برنامه‌های آموزشی برگزار کرده و منابع اطلاعاتی را به بیش از 60 زبان، از جمله اویغوری، فراهم کرده است.

التیبیر در ادامه تأکید کرد که همکاری سازمانش با FBI در حمایت از جامعه 10 تا 15 هزار نفری اویغورهای مقیم آمریکا ادامه دارد.

او به شدت بر اهمیت ایستادگی در برابر این تهدیدها تأکید کرد و گفت: “اگر ما فریاد نزنیم، چه کسی این کار را خواهد کرد؟”

اویغورها که یک اقلیت مسلمان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ چین هستند، با سرکوب‌های گسترده‌ای همچون بازداشت‌های دسته‌جمعی، کار اجباری و نقض شدید حقوق بشر روبرو شده‌اند.

با این حال، چین تمامی این اتهامات را رد کرده و سیاست‌های خود را در راستای مقابله با تروریسم و جدایی‌طلبی توجیه می‌کند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا