آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامهيئت ها و شعائر حسينى

واکنش های جهانی به شهادت 14 تن از شیعیان هزاره در افغانستان

شهادت چهارده تن از شیعیان هزاره در مناطق مرزی استان‌های دایکُندِی و غور افغانستان، با واکنش‌های گسترده‌ داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

شماری از نهادهای حقوق بشری، احزاب سیاسی و فعالان مدنی، این حمله را در تداوم «نسل‌کشی هزاره‌ها» و جنایت علیه بشریت دانسته اند.

پیکرهای چهارده تن از شیعیان هزاره که روز پنجشنبه 22 شهریور، در مرز میان دایکندی و غور به شهادت رسیده بودند، روز جمعه به خاک سپرده شدند.

این رویداد هولناک؛ با واکنش‌های گسترده‌ داخلی و بین‌المللی مواجه شده و در تداوم «نسل‌کشی هزاره‌ها» و جنایت علیه بشریت دانسته شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، این حمله فجیع را محکوم کرده و بار دیگر بر حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان تاکید کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (‌یوناما) نیز خواهان پاسخ‌گویی طالبان در قبال این حمله شده است.

یوناما روز جمعه، ۲۳ شهریور، با انتشار پیامی در ایکس، این حمله مرگ‌بار را محکوم کرده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد گفته است که این حمله نشانه‌هایی از «جنایات بین‌المللی» را دارد و در مورد موجی از حملاتی که گروه سنی های تندروی داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد، ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا، سفارت ژاپن و وزارت خارجه ایران نیز، با انتشار بیانیه هایی، حمله علیه شیعیان هزاره در افغانستان را به شدت محکوم کردند.

شماری از چهره های سیاسی، احزاب و شهروندان افغانستان هم، به صورت گسترده به این حمله واکنش نشان داده و آن را در تداوم «نسل‌کشی هزاره‌ها» دانسته ‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان با استفاده از هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» به این حمله واکنش نشان داده و از سیاست‌های طالبان در قبالِ هزاره‌ها و شیعیان انتقاد کرده‌ اند.

فعالان هزاره می‌گویند که حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان به صورت هدفمند و سیستماتیک صورت می‌گیرد و آن ها به دلیل هویت قومی و مذهبی خود هدف چنین حملاتی قرار می‌گیرند.

آن ها می‌گویند که این حملات با همکاری طالبان صورت می‌گیرد و از جامعه جهانی می‌خواهند که با به رسمیت شناسی «نسل‌کشی هزاره‌ها»، مکانیزم‌های ویژه را برای تأمین امنیت هزاره‌ها در افغانستان به کار گرفته شود.

در سال‌های اخیر، کشتار هدفمند هزاره‌ها به ‌دلیل قومیت و مذهب ‌شان در سراسر افغانستان افزایش یافته و این گروه قومی را به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار اجتماعی تبدیل کرده است.

با روی کار آمدن طالبان، که خود به جنایات گسترده علیه هزاره‌ها متهم است، نگرانی‌ها درباره امنیت این شیعیان هزاره به‌ شدت افزایش یافته است.

یافته‌های رسانه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی، نهادهای تحقیقاتی و دولتی نشان می‌دهد که هزاره‌ها در دوره حکومت طالبان در بدترین شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا