اخبارجهان

تولید سالانه 57 میلیون تن آلودگی پلاستیکی در جهان

براساس یک مطالعه جدید، جهان هر سال 57 میلیون تن آلودگی پلاستیکی ایجاد می‌کند و آن را از عمیق ترین اقیانوس‌ها گرفته تا بلندترین قله کوه و حتی در داخل بدن انسان‌ها پخش می‌کند.

لازم به ذکر است، این آمار تنها مربوط به پلاستیک‌هایی است که در طبیعت رها شد‌ه‌اند و شامل پلاستیک‌هایی که به محل دفن زباله می‌رود یا به درستی سوزانده می‌شود، نیست.

به گفته نویسندگان این تحقیق، دولت‌ها در 15 درصد از جمعیت جهان، در جمع آوری و دفع زباله ها کوتاهی می‌کنند و در این میان آسیای جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا بیشترین زباله‌های پلاستیکی را تولید می کنند.

کاستاس ولیس، «استاد مهندسی محیط زیست لیدز»، نویسنده این مقاله گفت؛ بزرگترین شهرهای آلوده کننده پلاستیک دهلی نو، لواندا، آنگولا، کراچی پاکستان و قاهره در مصر هستند.

گفتنی است در این میان، هند در تولید زباله های پلاستیکی با تولید 10.2 میلیون تن در سال (9.3 میلیون تن متریک) در جهان پیشتاز است و این آمار بسیار بیشتر از دو برابر کشورهای بزرگ آلاینده بعدی، یعنی نیجریه و اندونزی است.

بر اساس این مطالعه، چین در رتبه‌ی چهارم کشورهای آلودگی پلاستیکی قرار دارد ولی گام های بزرگی در کاهش زباله برداشته است.

شایان ذکر است، پاکستان، بنگلادش، روسیه و برزیل از دیگر آلاینده‌های مهم پلاستیک هستند و بر اساس داده‌های این مطالعه، این هشت کشور مسئول بیش از نیمی از آلودگی پلاستیکی جهان هستند.

همچنین بر اساس این مطالعه، ایالات متحده با بیش از 52500 تن (47600 تن متریک) در رتبه 90 آلودگی پلاستیکی قرار دارد و بریتانیا با نزدیک به 5100 تن (4600 تن متریک تن) در رتبه 135 قرار دارد.

ولیس در ادامه گفت: «بمب ساعتی بزرگ، میکروپلاستیک‌هایی هستند که عمدتاً در جنوب آزاد می‌شوند. ما در حال حاضر یک مشکل پراکندگی بزرگ داریم. آنها در دورافتاده‌ترین مکان‌ها هستند، در قله‌های اورست، در اقیانوس، یعنی در آنچه نفس می‌کشیم، آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا