اخبارایرانجهان

شکایت زائران افغانستانی از وضع محدودیت در مرزهای ایران

همزمان با نزدیک شدن اربعین امام حسین علیه السلام، شمار زیادی از زائران افغانستانی که قصد رفتن به کربلای معلی را دارند؛ از وضع محدودیت‌ها در مرزهای ایران شکایت دارند.

آنان می‌گویند؛ مقام‌های ایرانی گفته‌اند که زائران افغانستانی، صرفاً می‌توانند با اتوبوس از مرز اسلام قلعه وارد ایران شوند.

همه ساله در ایام مراسم اربعین امام حسین علیه السلام، هزاران تن از زائران افغانستانی برای شرکت در گردهمایی میلیونی زیارت اربعین، در کربلای معلی حضور به هم میرسانند.

امسال اما، با نزدیک شدن اربعین حسینی و رایگان شدن ویزای زیارتی عراق، شمار زیادی از زائران افغانستانی که قصد رفتن به کربلا را دارند، از شرایط تازه‌ی ایجاد شده از سوی مقام‌های ایرانی در مرزهای این کشور؛ شکایت دارند.

به گفته‌ی زائران و مسئولان کاروان‌های زیارتی اربعینی، مقامات ایرانی به تازگی گفته‌اند که زائران افغانستانی باید با اتوبوس از افغانستان حرکت کنند؛

درحالیکه با توجه به میزان گسترده‌ی زائران و کمبود اتوبوس‌های مسافربری، ممکن است آنان از شرکت در مراسم اربعین باز مانند.

روز سه شنبه، 16 مرداد، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی نیز گفت: افغانستانی هایی که برای مراسم اربعین عازم عراق اند، صرفا از مرز اسلام‌قلعه وارد ایران شوند.

یک مقام استان کرمانشاه ایران هم اعلام کرده که در روزهای اربعین امسال، تردد افغانستانی‌ها از مرز خسروی به عراق ممنوع است.

همزمان، یک مقام پلیس ایران هم گفته، در مرزهای این کشور، برای مهاجران افغانستانی که دارای کارت آمایش و مدارک دیگر اند، سند مسافرتی صادر نخواهد شد. در نتیجه افراد مذکور صرفاً در استان‌های محل سکونت و از طریق مراجعه به دفاتر کفالت حقیقی و مجازی قادر به ثبت درخواست سند خادم برای سفر زیارتی اربعین به مقصد کشور عراق خواهند بود.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفته که تاکنون 25 هزار نفر از زائران افغانستان برای ورود به ایران از طریق مرز اسلام‌قلعه ثبت نام کرده‌‌اند. او گفته که احتمالا تعداد زائران افغانستانی که عازم عراق اند، امسال بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا کند.

این محدودیت و شرایط تازه در مرزهای افغانستان با ایران برای رسیدنِ زائران به عراق در حالیست که پیشتر، برخی مقام‌های ایرانی از ایجاد سهولت‌ها برای زائران اربعین امسال، خبر داده بودند.

زائران و دل‌باختگان اباعبدالله الحسین علیه السلام می‌گویند، آنان با وجود مشکلات اقتصادی و فقر گسترده در داخل افغانستان؛ تصمیم گرفته‌اند در مراسم اربعین حضور گسترده داشته باشند؛ اما مشکلات و موانع در مرزهای ایران، نگرانی‌ها از تکرار حوادث سال‌های گذشته در مرز‌های ایران را بیشتر کرده است.

گفتنی است، این چندمین سالی است که با نزدیک شدن اربعین حسینی، علی رغم اظهارات مقام های ایرانی برای ایجاد سهولت؛ هزاران تن از زائران افغانستانی به دلایل مشکلات مرزی ایران، از شرکت در مراسم بزرگ اربعین باز می‌مانند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، امسال احتمالاً بیش از چهل هزار زائر افغانستانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی، عازم کربلای معلی شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا