اخبارجهانعربستان سعودی

عربستان سعودی و تناقض بزرگ میراث تاریخ اسلام

به گزارش رسانه ها ، عربستان سعودی با گنجاندن هشت مکان ثبت شده تاریخی این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو، تلاش خود برای دستیابی به اهداف تعیین شده در «چشم انداز ۲۰۳۰» را عملیاتی کرد.

اما این تلاش ها در کنار تخریب سازمان یافته و بی اعتنایی به میراث بزرگ اسلام همچون حرم بقیع تناقض بزرگی را در برابر نظام سعودی بی پاسخ گذاشته است.

به گزارش شفقنا به نقل از وبگاه روزنامه الاشرق الاوسط عربستان سعودی پس از گنجاندن منطقه باستانی «الفاو» (جنوب) در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در کنار هشت مکان ثبت شده دیگر تلاش کرد نشان بدهد که به دنیا و بویژه دنیای اسلام نشان بدهد که به هدف «چشم انداز ۲۰۳۰» برای حفظ میراث تاریخی اسلام نزدیک شده است.

این گزارش می افزاید که در نشست دهلی نو یونسکو منطقه “الفاو” را به عنوان هشتمین مکان فرهنگی عربستان سعودی با ارزش جهانی استثنایی برای میراث انسانی، پس از شهر “الحجر” در الولا، محله الطریف” در دیریه، منطقه “جده تاریخی” و هنر صخره‌ای در “واحه الاحساء”، منطقه “فرهنگی هیما” در نجران، و منطقه حفاظت شده “اوروق بنی معرد” به ثبت رساند.

نظام سعودی تلاش می کند با ژست حفظ میراث تاریخی از زیر بار سنگین پاسخ به دنیای اسلام برای تخریب حرم بقیع و قبور مبارک ائمه : و بی اعتنایی به این میراث جهانی بشر شانه خالی کند.

با به رسمیت شناختن میراث تاریخی چند بیابان خشک و خالی دارای صخره ها و سنگ واره های کنده کاری شده از دوران پیش از اسلام ، جای پرسش دارد که علمای وهابی و سنی های تندروی حاکم بر این کشور چطور علم تکفیر بلند نکرده اند؟

چطور در اسلام تکفیری ایشان ساخت حرم و بقعه ی احترام آمیز و حق مسلمانان برای زیارت قبور فرزندان رسول خدا حرام و شرک است اما به رسمیت شناختن میراث تاریخی سنگواره ها در بیابان های خشک و خالی بازمانده از دوران پیش از اسلام و تلاش برای جذب توریست جهت بازدید از این آثار حلال و مجاز است؟

نظام سعودی صرفا به تخریب حرم بقیع بسنده نکرده است و لیست بلندی از تخریب اماکن اسلامی در این کشور را می توان برای تنویر افکار عمومی ارائه نمود .

از جمله این اماکن می توان به مساجد و مراکز اسلامی تخریب شده در استان های با اکثریت جمعیت شیعی در قطیف و الاحساء اشاره کرد.

در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی مسجد تاریخی الحریف واقع در بین دو شهر العوامیه و القدیح هدف تخریب ضد شیعی ایشان قرار گرفت.

همچنین کوه تاریخی الحریف در منطقه شیعه نشین قطیف بطور کلی تخریب و ساکنان شیعه آن پراکنده شدند.

همچنین مسجد «العهد» بین شهرک ام الحمامه و الملاحه غربی در استان قطیف هم هدف تخریب نظام سعودی قرار گرفت.

در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی، مقامات سعودی با بلدوزر به تخریب مسجد جامع امام حسین در منطقه الزاره در العوامیه اقدام کردند و آن را به تلی از خاک تبدیل کردند، زیرا این مسجد میراثی از شیخ نمر باقر النمر و نماد حق طلبی شیعیان عربستان سعودی بود.

تخریب مسجد المنارتین، تخریب مسجد و مقبره علی بن الجعفر الصادق، فرزند امام صادق، و از روات احادیث که توسط دینامیت در سال 2002 تخریب و نابود شد، تخریب مسجد سلمان فارسی در مدینه، تخریب مسجد و آرامگاه حضرت حمزه، و سایر شهدای جنگ احد در کوه احد ، تخریب گورستان ابوطالب مشهور به جنت المعلی در مکه، تخریب قبر عبدالله پدر رسول خدا و نظایر آن بخشی از لیست بلند بالای تخریب های نظام سعودی فقط در قرن 20 و 20 میلادی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا