اخبارافغانستانجهان

تدوام خشونت و اجرای برخی از مجازات ها با ادعای اجرای احکام شریعت توسط طالبان

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان استفاده از مجازات‌ بدنی را در پیش گرفته، مانع تحصیلات عالی زنان شده، در مورد پوشش مردم سختگیری کرده، باعث محدودیت در اشتغال زنان شده و حضور آنان در جامعه را نیز از جمله در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی محدود کرده است، و تمامی این موارد را با ادعای اجرای احکام شریعت انجام می دهد.

همزمان با تحکیم بیشتر کنترل گروه طالبان بر مناطق مختلف افغانستان، خبر می‌رسد که این گروه موارد صدور احکام شلاق را در سراسر کشور افزایش داده و احکامی نیز برای سنگسار صادر کرده است.

بر اساس گزارش‌های سیستم قضایی تحت کنترل طالبان، از زمان تسلط این گروه بر افغانستان، 37 حکم سنگسار از سوی این جریان صادر شده و 587 نفر از جمله 106 زن را در ملاء عام شلاق زده‌اند.

در دادگاه های طالبان که این احکام صادر شده، 176 نفر به جرائم مختلف متهم شده اند.

شلاق زدن در ملاء عام که به مدت دو دهه متوقف شده بود، توسط طالبان در 6 نوامبر 2022 مجدداً آغاز شد.

چندی پیش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارشی نسبت به اجرای انواع مجازات‌ بدنی و اعدام از سوی طالبان ابراز «نگرانی جدی» کرد.

سازمان ملل از طالبان هم خواست که از اجرای حکم اعدام، شلاق و سنگسار تنبیه بدنی خودداری کنند.

بررسی گزارش های سه سال گذشته توسط آمو نشان می دهد که بین 21 مارس 2022 تا 21 مارس 2024، 298 نفر شلاق خورده اند.

از 21 مارس 2023 تا 21 مارس 2024، نیز 44 نفر شلاق خورده اند و بیش از 240 نفر در سال جاری تاکنون در ملاء عام شلاق خورده اند.

در میان افرادی که بین 21 مارس 2022 تا 21 مارس 2023 شلاق خوردند، 73 زن بوده اند.

این اتهامات شامل روابط غیراخلاقی، فرار از خانه و سرقت بوده است.

از 21 مارس 2023 تا 21 مارس 2024، شش زن در میان 44 نفری بوده اند که شلاق خورده اند.

در 4 می 2023، دادگاه عالی طالبان 175 حکم قصاص، 37 حکم سنگسار و 4 حکم تخریب دیوار را صادر کرد که نوعی مجازات بدنی برای متهمان به لواط است، دادگاه اعلام کرد که این مجازات‌های بدنی را طبق احکام شرعی اجرا کرده است.

با وجود محکومیت گسترده بین المللی، اعمال تنبیه بدنی همچنان ادامه دارد.

فعالان حقوق بشر اقدامات طالبان را محکوم کرده و گفته اند که «رفتار طالبان با شهروندان خود ظالمانه است.

سیما نوری، فعال حقوق بشر در این زمینه گفته است: این کشور خواسته های خود را با تفسیری افراطی از اسلام به شهروندان تحمیل می کند.

نگرانی شهروندان در مورد رفتار طالبان در حال افزایش است و طالبان هیچ تلاشی برای تغییر در سیاست های خود انجام نداده و به شلاق زدن مردان و زنان در ملاء عام ادامه می دهد.

یک شهروند کابل که خواست نامش فاش نشود، گفت که جهان نباید ساکت بماند.

نبرخی از ساکنان افغانستان با ابراز ناامیدی گفته اند: طالبان میادین ورزشی را به میدان شلاق تبدیل کرده و ما از سازمان های حقوق بشری می خواهیم که در برابر این همه ظلم طالبان سکوت نکنند.

از زمان به دست گرفتن مجدد قدرت، طالبان مجازات‌های بدنی شدیدی را با ادعای مطابقت آن با قوانین شرعی اعمال کرده‌ که خشم بین‌المللی و داخلی را برانگیخته است.

گفتنی است که آیت الله العظمی شیرازی چندی پیش در یکی از نشست های علمیتاکید فرمودند : اجرای حدود نبایستی موجب نفرت مردم شود، در غیر این صورت اجرای آن جایز نیست، و این شرط اجرای حدود است، و علاوه بر آن از مسلّمات است که در سیره رسول اکرم و امیرالمومنین بوده است، و شامل هر حدی در هر جا و هر زمان می باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا