اخبارجهانسوریه

بازگرداندن مجموعه جدیدی از آوارگان سوری از لبنان به سوریه به نام بازگشت داوطلبانه

یک مجموعه از آوارگان سوری از لبنان به کشورشان بازگردانده شدند که البته دولت لبنان، نام آن را بازگشت به صورت داوطلبانه گذاشته است.

مجموعه جدیدی از آوارگان سوری از طریق گذرگاه مرزی الزمرانی از لبنان به سوریه بازگردانده شدند.

به گزارش روسیا الیوم، دومین مجموعه از آوارگان سوری شامل 350 آواره در لبنان به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.

رسانه های لبنان گفتند که کاروانی شامل مجموعه جدیدی از آوارگان سوری در اردوگاه های روستای عرسال به سمت اراضی سوریه رفت.

این رسانه ها افزودند که نیروهای امنیت عمومی این آوارگان را برای تحویل به مقامات سوری، همراهی کردند.

در 14 ماه مه نیز، یک مجموعه از آوارگان سوری از لبنان به کشورشان بازگشته بودند.

برخی از نهادهای حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر اعلام کرده اند که مقام‌های لبنانی به صورت «خودسرانه» پناهجویان سوری را بازداشت و شکنجه کرده و در ماه‌های اخیر آنها را به زور به سوریه بازگردانده اند، و ادعا می کنند که آن ها به صورت داوطلبانه و با خواست خود به سوریه بازگشته اند.

عفو بین‌الملل تاکید دارد که به‌ویژه آن دسته از شهروندان سوری که در «خطر جدی» اذیت و آزار حکومت سوریه قرار دارند و به دلیل عقاید سیاسی وطن خود را ترک کردند، نبایستی اجبارا به سوریه بازگردانده شوند.

علاوه بر ترکیه و لبنان، عراق هم در تلاش برای بازگرداندن پناه جویان سوری به کشورشان می باشد، این در حالی است که بر اساس گزارش های مستند، افرادی که به سوریه بازگسته اند، از سوی حکومت سوریه مورد آزار و اذیت واقع شده اند.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک گفت مواردی را مستند کرده است که در آن مقام های عراقی، سوری ها را با وجود داشتن اقامت قانونی یا ثبت نام در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، اخراج کرده اند.

دولت اقلیم کردستان عراق در شمال نیز – بنا به درخواست بغداد – ورود ویزا برای شهروندان سوری را به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر به منظور تنظیم مقررات نیروی کار خارجی در عراق به حالت تعلیق درآورده و ورود سوری‌ها به اقلیم کردستان برای کار یا پناهندگی را محدود کرده است.

اوزگور اوزل رئیس حزب جمهوری خلق و رهبر اپوزیسیون ترکیه هم به تازگی گفته است: ما نمی‌خواهیم پناهندگان در کشورمان بمانند یا وضعیت کنونی دائمی شود، به همین دلیل برای حل مشکل پناهندگان سوری ابتکار عمل را به دست خواهیم گرفت.

بین پنج تا هفت میلیون نفر از مردم سوریه در روند جنگ ۱۳ ساله کشورشان را ترک و به لبنان، اردن، ترکیه و مصر رفته و شماری نیز راهی برخی کشورهای دیگر شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا