بدون دسته
برجسته ها

شورای امنیت: حدود 200 تا 400 عضو القاعده در جنوب افغانستان حضور دارند

تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که بین 200 تا 400 جنگ‌جوی القاعده در استان‌های جنوبی افغانستان حضور دارند. 

این موضوع روز دوشنبه، 18 تیر، در قالب بیست‌ونهمین گزارش این سازمان در مورد حضور جنگ‌جویان خارجی در افغانستان تحت سلطه طالبان به شورای امنیت فرستاده شده است. 

در گزارش آمده است که این جنگ‌جویان گروه القاعده در استان‌های غزنی، هلمند، قندهار، نیمروز، پکتیکا و زابل فعالیت دارند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، این جنگ‌جویان شهروندان افغانستان، پاکستان، بنگله‌دیش، هند و میانمار هستند.

گزارش افزوده است که با وجود انکار طالبان، محمود، رهبر القاعده در شبه ‌قاره هند و عاطف یحیی غوری، معاون او در افغانستان به سر می‌برند. ناظران در این گزارش با اشاره به حضور گسترده جنگ‌جویان مربوط به سایر «گروه‌های تروریستی» هشدار داده که پس از تسلط دوباره طالبان، افغانستان به یک مکان «امن» برای این گروه‌ها تبدیل شده است. 

طبق این گزارش، به‌رغم این‌که شاخه خراسان داعش در افغانستان قلمروی محدود در اختیار دارد، اما این گروه می‌تواند که حملات پیچیده‌ای در سراسر منطقه انجام دهد. 

این گزارش همچنان از حضور شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و جنبش ترکستان شرقی در افغانستان پرده برداشته است. 

گفتنی است که کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره گروه‌های شورشی، از جمله القاعده، طالبان و داعش را در جنوب آسیا، به‌ویژه افغانستان رصد می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا