اخبارجهانجهان اسلام

یک نهاد سازمان ملل از هند خواست که تبعیض نژادی علیه مسلمانان روهینگیا را متوقف کند

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل از هند خواسته است تا بازداشت خودسرانه اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا را که از میانمار گریخته اند، متوقف کند.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل از هند خواست تا بازداشت خودسرانه اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا را که از میانمار گریخته اند، متوقف کند و از اخراج اجباری آنها و بازگرداندن آنها به میانمار بپرهیزد

این کمیته تاکید نموده که با بازگرداندن افراد یاد شده به میانمار ممکن است که آن ها در معرض نقض جدی قوانین و مقررات حقوق بشر قرار گیرند.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل در بیانیه خود نسبت به گزارش‌های مربوط به سخنان نفرت پراکنانه و نژادپرستانه علیه مسلمانان روهینگیا، از جمله توسط سیاستمداران و شخصیت‌های موثر سیاسی اجتماعی ابراز نگرانی کرد.

این کمیته از هند خواست تا مطابق با تعهدات بین المللی این کشور طبق کنوانسیون بین المللی حذف همه اشکال تبعیض نژادی ، این اعمال فراقانونی را به شدت محکوم کند، و اطمینان حاصل کند که در مورد آنها تحقیق می شود و عاملان آنها به شکل مناسبی مجازات می شوند.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل تاکید کرد که از گزارش‌های مربوط به بازداشت دسته جمعی و خودسرانه مسلمانان روهینگیا از جمله کودکان در شرایط نامناسب، و در برخی موارد بدون روند قانونی یا دسترسی به وکیل قانونی نگران است.

این کمیته همچنین درباره گزارش‌های مربوط به «چند مورد اخراج اجباری و بازگشت به میانمار بین سال‌های 2018 تا 2022، و همچنین ادامه خطر اخراج باقی‌مانده مسلمانان روهینگیا در هند، برخلاف اصل پذیرفته شده جهانی عدم بازگرداندن» ابراز نگرانی کرد.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل هم چنین از هند خواست تا به بازداشت دسته جمعی خودسرانه روهینگیا پایان دهد، و بازداشت مهاجرتی را تنها به عنوان آخرین راه حل – و با کوتاه ترین مدت ممکن – اعمال کند و به مسلمانان روهینگیایی بازداشت شده تدابیر قانونی و مشاوره حقوقی ارائه دهد.

این نهاد همچنین از هند خواست تا از شرایط زندگی مناسب منطبق با استانداردهای بین‌المللی در بازداشتگاه‌ها، پایان دادن به تبعیض نژادی علیه مسلمانان روهینگیا و حذف محدودیت‌هایی که مانع از برخورداری آنها از حقوق بدون تبعیض می‌شود، به ویژه در مورد دسترسی به کار، بهداشت و تحصیل با اطمینان از صدور ویزاهای بلند مدت و سایر مدارک هویتی اطمینان حاصل کند.

این کمیته همچنین از هند خواستار همکاری با مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار، از جمله با تسهیل سفر وی به هند شد، و بر انجام این سفر، در زمانی که نگرانی‌های بین‌المللی در مورد رفتارهای ضدحقوق بشری علیه مسلمانان روهینگیا افزایش می‌یابد، تاکید کرد، چرا که مسلمانان روهینگیا با شرایط سخت و نقض مکرر حقوق خود در بسیاری از کشورهایی که برای جستجوی امنیت و حفاظت به آنها پناه برده‌اند، مواجه هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا